VZNIK A PODSTATA
 stát, národ
 STÁT=organizované společenství lidí, žijících trvale na ohraničeném území
 znaky – soustava orgánů, které vykonávají statní moc a správu
 (Z, V, S + POLICIE, ARMÁDA)
 -obyvatelstvo
 -právní subjektivita
 (způsobilost státu samostatně vystupovat v mezinárodních právních vztazích, např. uzavírání smluv)
 -slučování za účelem STABILITY
vznik státu:
 1.výsledky bojů – vývoj lidské spol.
 2.z boží vůle – sjednocení malých
 3.domluva – rozpad velkých
podstata státu:
 stát = mocenská a politická organizovaná společnost nadřazená občanům
 občanem se člověk stává: 1. narozením, 2.sňatkem, 3.rozpuštěním státního svazku, 4.přejetím státního svazku
 Každý občan je podřízen příslušným mocenským úřadům(orgánům)
 -o co se stát stará(bezpečnost, vzdělání, zdravotnictví,…)
 -o čem stát rozhoduje(daně, vojenská povinnost, branná povinnost, rozvod,…)
-státní moc má určitý rozsah
 -územně(hranice, vzdušný prostor,…)
 -počtem obyvatel
 -státní moc má určitý obsah, do kterých oblastí života zasahuje
 -snaha o liberálnost státu(svobodné pojetí státu s minimálním zásahem státu) = kompromis
Formy státu
 a)podle vykonavatele státní moci (demokracie, diktatura-monokracie, plutokracie, aristokracie, totalita)
 b)kdo stojí v čele státu – teokracie, monarchie, republika
 Demokracie = vláda lidu, kdy se na řízení státu podílejí všichni právoplatní občané státu
 - Přímá – referendum
 - Nepřímá – zastupitelská 
 Diktatura = neexistuje svoboda a opozice, jsou potlačována práva většiny menšinou, okruh na řízení státu je omezen na jednotlivce nebo malou skupinu, potlačuje lidská práva a svobody, mnohdy nedodržují ani své zákony, používají násilí
 Teokracie = boží vláda, stát je považován za výtvor boha, osoba v čele státu = vykonavatel boží moci
 Monarchie = (monarchia = doživotně), druhy monarchie – císařství, království, knížectví, velkovévodství), monarchova nejvyšší moc bývá dědičná
 Absolutní- neomezená moc, Parlamentní- moc je omezena parlamentem
 Republika = věc veřejná, v čele prezident (zpravidla), republiky mívají zpravidla demokratický charakter, nebezpečí zneužívání moci jedincem nebo polit. stranou
 Soudobé evropské monarchie jsou demokratické státy
STÁTY PODLE ROZVRŽENÍ VÝKONU MOCI
 -centralizované (řízení z jedno ho centra-hlavního města, státní moc a státní zprávu), územní celky jen málo významné pravomoci
 -decentralizované (značná část správy svěřena územním celkům), stát rozhoduje o zásadních problematikách celost. Významu, účelem decentralizovanosti je přiblížení státní moci občanům
 STÁTY PODLE STRUKTURY
 -jednotné = unitární (jedno řídící centrum)
 -složené(2 a více st. Celků – různé autonomní postavení)
 -podle stupně samostatnosti
 -federace- členské státy nemají práv subjektivitu, společná Armáda, zahraniční polit
 -konfederace- volný svazek států, přechod od federace k samostatným státům, nebo když z unitárního státu vzniká federace
 funkce státu: - vnitřní, kulturně výchovná, ekonom, organizační
 - vnější angažovanost státu o mezinárodní mír a bezpečnost
 - vnitřní+vnější- obranná 
 - nacionalismus- povyšování národu
 - kosmopolitismus- světoobčanství, ale potlačování spec. každého národa
 - patriotismus- vlastenectví
 DEMOKRACIE
 -znaky demokracie, možnost opozice, vláda lidu založená na ústavě, umožňující legální existenci opozice
 3 složky státní moci- zákonodárná, výkonná, soudní 
 spoluúčast všech občanů na polit rozhodnutí (volby, referendum)
 -zajištění občanská pravá a svobody- volby , svoboda shromáždění, náboženského vyznání, sdružování, projevu,…
 -legální možnost zastoupení občanských zájmů v právním státě(prostřednictvím polit. stran, parlamentu, samospráva, odborů, spolků a sdružení)
 -volební systém- účast všech občanů ve volbách, hlas většiny
 -T.G.M.
 -Abraham Lincoln × otroctví
 -politika- umění řídit stát(politika vnitřní), zahraniční(organizování vztahů mezi státy)
 -polit. boj o moc ve státě- používání věcné argumentace bez pomluv a lží, úloha sdělovacích prostředků
 -nejdůležitější je umožnit menšinám pokračovat v polit boji
 -polit. strany = dobrovolná organizace občanů, usilující o získání učasti na státní moci(volby…)
 -polit. strany nesmějí působit ve státních orgánech a na pracovištích
 -tvorba vlády, personální složení zastupitelských orgánů a personálního zajišťování společenského systému
 -iniciativa v legislativním procesu, do chodu státu nezasahuje
 -rozdělení 
 1) podle ideologií )liberální , křesťanská, komunistická, konzervativní)
 2) podle místa v polit spektru (pravice, levice)
 -pluralitní demokracie
 1)lid je držitelem moci(vláda lidu)
 2)vláda pro lid (lid je jediným účelem chodu státu)
VOLBY
 - parlamentní
 - prezidentské
 - komunální
 -všeobecné, rovné a přímé hlasovací právo
2)základní typy volebních systémů:
 a)většinový (majoritní) = rozhoduje většina hlasů(snížení počtu stran v parlamantu)
 -jednoduchý (nejvíce hlasů)
 -absolutní (absolutní většina více než 50%hlasů)
 -kombinovaný (2 kola, nadpoloviční většina®nejvíce hlasů)
 b)poměrný(proporcionální) = výsledky voleb podle poměru hlasů(poměr hlasů » počet mandátů)
 -bez ohledu na velikost polit. stran Ţzastoupení menších stran, existuje určitá hranice pro vstup do parlamentu
OBEC = právnická osoba
 -každá osoba má jméno, znak, prapor
 -majetek + finanční zdroje, s nimiž hospodaří – finanční zdroje tvoří hospodaření s finančním majetkem
 DANĚ
 -dotace ze státního rozpočtu
-celé území ČR se člení na: OBCE, MĚSTA, STATUTÁRNÍ MĚSTA, hlavní město PRAHA
 -v činnosti obce rozlišujeme – samostatnou působnost (obecná samospráva – správa obecních záležitostí) = přenesená působnost
 -výkon státní správy (určitá míra moci přenesená státem na obce)
KRAJSKÉ ÚŘADY
 -12.4.2002 – zákon o krajských úřadech
 -zákon má 8 hlav:
 1.obecná ustanovení
 2.pojednání o občanech kraje (při dosažení 18letŢpráva samostatná působnost v radě, zastup.), nahlížet do rozpočtu kraje za uplynulý kalendářní rok, zúčastnit se zasedání zastupitelstva v souladu s jednacím řádem
 3.působnost kraje
 -spolupráce s obcemi, vnesení zákonů do samostatné působnosti
 4.Orgány kraje 
 -zastupitelstvo (45členů- kraj do 600 tis. obyvatel, 600-900tis. obyv.- 55členů, nad 900tis. obyv. – 65členů)
 -může předkládat návrhy zákonů PS
 -schvaluje rozpočet
 -volí a odvolává HEJTMANA
 -rada- hejtman, zástupce hejtmana +další členové podle počtu obyvatel (do 600 tis. – 9členů, nad 600tis. – 11členů)
 -jmenuje a odvolá ředitele( krajského úřadu???) se souhlasem ministr vnitra
 -ředitel KU:
 -zaměstnanci KU, bez polit fcí. v polit. straně, senátu, parlamentu
 5.Orgány zastupitelstva a rady
 -zastupitelstvo může řídit výbory jako kontrolní orgány, počet členů orgánu vždy lichý a schází se podle potřeby
 -vždy musí být zřízeny tyto výbory: pro zaměstnanost, pro výchovu a vzdělávání, kontrolní výbor
 6.Dozor nad výkonem samostat. působnosti, - jen existuje
 7.Vztah ministerstev ke krajům
 8.Ustanovení společná, závěrečná a přechodná
VZNIK A VÝVOJ PRÁVA
 -prvotní pospolná společnost (nepsané právo, tzv. zvykové právo)
 -v prvobytné pospolné pospolné spol. byly vztahy upravovány normami zvykově zachovávanými (do 7.-8. st. nepsaná pravidla)
 -9.st. – 1848 - feudální společnost
 -stát a právo prodělává určité změny 
 -rané období - obyčejová forma práva - tzv. právní partikularismu (nejednotnost práva)- každé město jiné
 -podle vývoje byla práva kmenová, zemská, městská
 -1)poddanské
 -2)nevolnické(městské státy ) – robotní patenty a řády - 13.st. (něm kolonizace)
 -doba pobělohorská – odstranění práv partikularizace
 -1811 občanský a trestním kodex
 -1848 Uherská ústava (zrušení poddanství)
 -1860 říjnový diplom – zrušení absolutní moci panovníka
 Právo- soubor pravidel, podle kterých se řídí lidské spolužití
 -dvojí význam: subjektivní: zákony (dané)
 objektivní: jak moc se může zúčastnit nárok (oprávnění) právního vztahu
 -absolutní- např.:objektivní právní předpis (povinnost platit výživné)
 -konkrétní- uplatnění abstraktních zákonů při plnění konkrétních právních povinností
PRÁVO
 -platné: pozitivní, nedokonalé lidské zákony
 -přirozené:výsledkem dokonalosti přírody, Boha, lidského rozumu
 Z lidského rozumu bylo pokládáno za dokonalé. V současné době se za př.p.uznávají obecně uznávají lidská práva a svobody
ZÁKLADNÍ POJMY PRÁVA
 Právo představuje soubor norem vydaných v písemné podobě, které jsou vynucovány státní autoritou. Zdroje, ze kterých právo vychází jsou nazývány PRAMENY PRÁVA
 4 prameny:
 1.právní obyčej
 -dlouhodobě užívaný na určitém území, musí stanovit určité chování, státní orgány jej aplikují donucovací státní silou.
 2.soudní precedens 
 -první rozhodnutí státního orgánu v určité věci, musí jít o případ, který dosud nebyl řešen pomocí jiných zdrojů práva, rozhodnutí se stává závazným pro soudy stejného a nižšího stupně.
 3.normativní smlouvy
 smlouva= dvoustranný projev vůle a nabývá norm. významu, pokud obsahuje obecná pravidla chování nebo reguluje určitou skupinu případů, stejného druhu např..odbory×zaměstnavatel
 4.právní normativní akt
 -výsledky činnosti státních orgánů, které obsahují všeobecně závazné státní normy
PRÁVNÍ ŘÁD
 = souhrn všech právních předpisů ve státě
 Důležitost předpisu určuje právní síla. Ústava(mezinárodní právo – nejvýš), ústavní zákony
 -zákony a zákonná opatření
 -vládní nařízení a vyhlášky ministerstev
 -vyhlášky nižší státních orgánů (krajských a obecních úřadů)
 -právní řád každého státu tvoří jednotný celek, ve kterém všechny předpisy spolu souvisí, navazují na sebe a navzájem se doplňují
PRÁVNÍ NORMA
 = závazné pravidlo chování postižitelné státní mocí, vydané příslušným orgnem v předepsané formě a dodržování je vynutitelné státní mocí
 -právní norma spojená se sankcí -preventivní
 -represivní
 druhy norem 
 a) donucující = kogentní (výhradně závazné, nepřipouští výchylky, např.: silniční doprava) (preventivní sankce)
 b) podpůrné = dispozitivní- relativně nezávazné 
 právo v případě, když se účastníci sami nedomluví nebo si napraví vztahy jinak(nájemní smlouva, kupní smlouva)
PRÁVNÍ PŘEDPIS
 -tvoří je a vydávají státní orgány uzákoněným postupem v předepsané písemné formě, např.:ústava stanoví jak se parlament usnáší nad zákony ČR
 legislativa = tvorba právních předpisů
 -právní předpisy vycházejí ve: Sbírce zákonů a věštníku ministerstev
 -právní předpis je platný ode dne vydání (byl vytvořen předpis způsobem a stává se součástí právního řádu)
 -účinnost = povinnost řídit se předpisem (později než vyjde v platnost)
 -působnost
 a)osobní- okruh osob na které se předpis vztahuje
 b)územní = prostorová, prostor ve kterém se uplatňuje
 c)věcná- záležitosti kterých se týká
 d)časová
PRÁVNÍ VZTAHY
 = společenské vztahy, které jsou upravovány právními normami, celý život nás provází
 -rodinné
 -pracovní
 -daňové -všechna jsou dlouhodobá
 -pojišťovací
-krátkodobé – pracovní smlouva, kupní, přepravní,…
ÚČASTNÍK – PŘEDMĚT – OBSAH
 -účastník- fyzické nebo právnické osoby (právní subjektivita = způsobilost mít práva a povinnosti) -narození, dosažení 18let, …
 -předmět-cíl ke kterému směřují práva a povinnosti účastníků
 -obsah-vzájemná práva a povinnosti účastníků
FYZICKÉ OSOBY
 -dvojí právní způsobilost
 1.právní subjektivita
 -umožňuje jedinci být účastníkem právních vztahům (vlastnické právo)
 -vzniká narozením, zaniká úmrtím nebo prohlášením za mrtvého soudní cestou
 2.Způsobilost k právním úkonům
 -může vlastním jednáním zakládat, měnit a rušit své právní vztahy, zavazovat se k povinnostem
 -vzniká se zletilostí nebo manželstvím (min 16let)
-nezletilí- způsobilí k právním úkonům přiměřeným rozum. vyspělosti a odpovídající jejich věku
 -soud může zbavit způsobilosti nebo omezit svéprávnostŢzákonní zástupci
PRÁVNICKÉ OSOBY
 = uměle vytvořené subjekty, účastní se právních vztahů, odlišují se od sebe organizačními strukturami a zaměřením své činnosti
 -podnikání, s.r.o., as., v.s.o., mimo oblast hosp. života
 -sportovní spolky, zájmové, kulturní, charitativní kroužky
 -lidé
 -věci
 (jedná se o společenství fyzických osob nebo majetkových hodnot nebo společných právnických osob)
 -KORPORACE = společenství fyzických osob (spolky, družstva, obchodních společností), práva a závazky nejsou shodné s fyzickými osobami
Majetková společenství mají buď peněžní podstatu (fondy, nadace nebo je podstatou majetek)
 Společenství právnických osob vzniká:
 2nebo více práv.osob(PO) se sdruží a vytvoří další PO – sdružení (Jednání probíhá nezávisle na PO, které jsou sdruženy)
 PO jsou pouze takové celky, které vznikly zákonným způsobem (písemná smlouva, zápis v obchodním rejstříku)
 -zanikají vymazáním, likvidací
 -PO zastupují při jednání FO přímo nebo jako zástupci
 -PO je i stát i veřejně-správní korporace (obec, jiné celky)
								
							 
							28. prosinec 2012
						
							 
							11 257×
							
							 
							1675 slov