- 1900 otevřena v ulici Corso Dante v Turíně první továrna na výrobu automobilů Fiat. 35 dělníků vyrobilo za rok 24 vozů, i legendární Fiat 3 1/2 HP.
- Závodní okruhy – Agnelli, vůz 8 HP, vítězství prvního Fiatu 24 HP.
- Celé následující století rozmach, kromě osobních aut výroba užitkových a nákladních vozidel, motory pro lodě, tramvaje nebo kuličková ložiska.
- Založení nových společností: karosárny Società Carrozzeria Industriale, patentové společnosti Fiat Brevetti a Garages Riuniti Fiat-Alberti-Storero, pobočka výrobního závodu v USA.
- Jako první na světě montáž elektrických akumulátorů, patentoval kardanův hřídel.
Rozšiřování výroby a první světová válka
- 2 500 zaměstnanců, 1 215 vyrobených vozů. Pod vedením Giacoma Matté Trucca se staví největší závod v Evropě. Pěti podlažní budova - dominanta Turína s testovací tratí přímo na střeše. Dokončena v roce 1922.
Během první světové války byla výroba Fiatu značně rozšířena (letadla, kulomety, motory pro ponorky, nákladní auta a sanitky). Výstavba fabriky v Lingottu – nové modely : Fiat 501, 505, 510, 519 včetně prvního čtyřmístného modelu Fiat 509.
- Směřuje produkci na domácí trh, větší pozornost na vnitřní stabilitu firmy – spokojené zaměstnance (zaměstnanecké organizace).
Úspěšné modely : Fiat 508 ( Balilla - sportovní verze 508 S). Topolino (myška) - nejmenší osobní auto na světě. Během dvaceti let jeho výroby se ho od roku 1936 vyrobilo ohromujících 500 000 kusů.
1939 - Nový velký závod Mirafiori - nejmodernější principy průmyslové organizace. Dvousměnný provoz - 22 000 dělníků. Další deseti-tisíce lidí zaměstnával Fiat v zahraničí (Španělsko, Egypt, Polsko, Francie)
- Válka drasticky ovlivnila výrobu, pětinásobně narostla výroba užitkových vozů, na úkor osobních aut. Fiat utrpěl od spojenců značné ztráty při kobercových náletech.
- V rámci poválečné obnovy Evropy získal Fiat finanční pomoc z Marshallova plánu a zrekonstruoval poničené objekty. Už chyběl její zakladatel, Giovanni Agnelli, který těsně po válce zemřel. Předsedou představenstva se místo něj stal Vittorio Valletta.
- Nastává revoluce - Evropa se motorizuje - Doba výzkumů a inovací ( instalace topných a klimatizačních systémů, první dieselové motory. Závod Mirafiori zdvojnásobil výrobní kapacitu, počet zaměstnanců stoupl na 80 000. Mohutně expanduje do zahraničí. V Jižní Africe, Turecku, Jugoslávii, Argentině a Mexiku vznikly nové závody.
- Úspěchy zemědělských strojů a traktorů, stavba elektrárny na Zambezi, přehrady na Nilu, nebo na záchraně egyptských chrámů v Egyptě. Podíl na prvním italském tryskovém letounu G 80, prototypy turbínového vozidla nebo vyvíjí činnost v atomové oblasti.
1957: Revoluce jménem Fiat 500 - Cinquecento
Radikální motorizace Evropy - Fiat 500 - legendární auto 20.století. Výroba přes neuvěřitelných 3,7 mil. kusů. V roce 1964 model Fiat 850.
- 60. léta - stávky, nepokoje
- Začátek 70. let v továrně Togliatti (na území tehdejšího Sovětského svazu) výroba licenčního Fiatu 124 – Žiguli, export i do Československa.
- 1971 – auto roku Fiat 127- rodinný vůz.
- 1979 holdingová společnost vznik samostatných společností - Fiat Engineering, Comau nebo Magneti Marelli, Fiat Avio, Fiat Trattori, Fiat Ferroviaria nebo Iveco.
- Automobilová divize se osamostatňuje pod názvem Fiat Auto S. p. A. a zahrnuje značky Fiat, Lancia, Autobinachi, Abarth a Ferrari. Značku Alfa Romeo přebírá v roce 1984 a v roce 1993 získává Maserati.
- Do 80. let vstoupil Fiat s radikální Pandou, jejímž designérem byl Giugiaro. Dva roky po ní Fiat Uno, který se v roce 1984 se stal Autem roku.
- 1989 – Tipo (montážní roboty)
- Na přelomu 80. a 90. let se přes úspěch Tipa firma dostala do technické, organizační, invenční i prodejní krize.
- Nová strategie - avantgardní technická řešení za přijatelné ceny - nové logo.
- Úspěch s Fiatem Punto (auto roku 1995), a s designově povedeným Coupé (karoserii navrhl Pininfarina). Model Ulysse - trh lehkých užitkových vozidel. Mnoho dalších modelů: Barchetta, Bravo, Brava, Marea, Palio, Seicento, Multipla, Dobló, Stilo atd.
- 1996 čestný prezident Agnelli, zemřel v roce 2003 po 50. letech vedení Fiatu.
- 1997 Nová Panda - Auto roku, nové logo.
- Zpět motory Multijet, mnoho novinek. Restiling modelů Fiat Idea,Seicento,Stilo, objevila se nová Multipla, byla uvedena Panda 4x4.
- 2005 nová Croma navržená Giugiarem,Grande Punto. 2006 - Dobló a Sedici.
- 2007 nové logo, platné dodnes, představeno na modelu Bravo (mělo by symbolizovat úspěšnou kombinaci krásy a užitku).
- Úspěšná strategie firmy - zaměřit se i na rozvojové trhy.
- 2011 – Fiat Freemont
- Nejnovější novinka od Fiatu je Fiat 500L, vycházející na trh v měsíci říjnu 2012.
Holding Fiat sdružuje skupinu podniků, které své služby nabízí zákazníkům ve více než 190 zemích celého světa.
Fiat Group Automobile zaměstnává kolem 198 000 zaměstnanců a provozuje 118 výzkumných a vývojových středisek a 203 výrobních závodů po celém světě.
Fiat je výrobce automobilů s dlouholetou tradicí, dbající na spokojenost zákazníka, nezaměnitelný design, výkon, ekologii a bezpečnost.
Fiat Group chce v následujících letech posílit na českém trhu, a to včetně značek amerického partnera Chrysler Group. „V roce 2011 tržní podíl všech zastupovaných značek v Česku dosáhl 1,5 %. Do dvou let bychom se chtěli dostat na 3 %,“ řekl v rozhovoru pro Autofox generální ředitel Fiat ČR Marek Kisz.
TwinAir CNG, Eco : Drive, Zážehový motor 2.4 l 170 k , Systém AWD (All Wheel Drive).
Nyní se snaží o vývoj automobilů na alternativní pohony, klade důraz na ekologii použitých materiálů, bezpečnost.
Od roku 1964 FIAT 9 x AUTO ROKU
Jitka
24. únor 2013
4 580×
889 slov