Kofein

Kofein patří mezi nejužívanější látky a je pravděpodobně nejrozšířenější stimulant na světě. Je obsažený v kávě, čaji, nealkoholických nápojích a čokoládě.

Vlastnosti
Je to alkaloid s purinovým jádrem, přesněji vyjádřen vzorcem 3,7-dihydro-1,3,7-trimethyl-1H-purin-2,6-dion. (sumárně C8H10N4O2).Vytváří jehli-
covité krystalky, hedvábně lesklé, lehké, zpravidla plstnatě sdružené, nebo krystalický prášek, bílý, bez zápachu, slabě hořké chuti. Za vyšší teploty sublimuje.

Vliv na člověka
Kofein působí jak kladně, tak i záporně. Například oddaluje únavu, zlepšuje koncentraci, stimuluje integrační činnost mozkové kůry (zvláště vyšší nervovou činnost), stimuluje také oběhový a respirační systém (srdce a dýchání). Zvyšuje rovněž výkonnost u vytrvalostních sportů, neboť při zátěži svalů působí kofein tak, že pracující sval si bere energii nejen ze sacharidů, které jsou mu dodávány, ale využije i energie tuků v nás uložených. Sportovci tak déle vydrží ve vytrvalostních disciplínách (při výkonnostních a vysoce intenzivních aktivitách se tento účinek neprojevuje). Vlastně za pomoci kofeinu snáze sportováním zhubneme, aniž bychom byli výrazně vyčerpaní. Příznivě může "pravý čaj" působit na šetření látek v těle, které obsahují vitamín C.
Na druhou stranu zvyšuje odbourávání vápníku z těla, proto by každý kdo pije alespoň dvě kávy denně, měl také vypít sklenici mléka, nebo sníst jogurt pro doplnění vápníku.
Ve velkých množstvích je křečovým jedem. Kofein hlavně může znamenat určité riziko pro lidi, kteří mají nebo měli zdravotní potíže jako jsou onemocnění srdce nebo epilepsie (kofein blokuje činnost adenosinu, který má za účel tlumit komunikaci nervových buněk, což je v případě epileptiků problém. Snižuje také účinek některých léků proti této nemoci).
Dále zvyšuje produkci žaludečních kyselin, a tak může dojít ke zhoršení žaludečních vředů. Dobře popsanými příznaky jsou i únava, neklid a potíže se spaním. Pravidelné večerní popíjení kávy může vyústit v nespavost, ztrátu energie a únavu.
Dlouhodobá konzumace většího množství kávy může zanechat i nepříznivé následky na tělesném zdraví. Byly zmíněny již trávicí potíže, u lidí trpících vysokým krevním tlakem dochází k dalšímu zvyšování a vzniká nebezpečí vnitřního krvácení (především do mozku).
V současné době neexistují důkazy o tom, že kofein způsobuje rakovinu. Stejně tak se nepotvrdila souvislost užívání kofeinu s neplodností.
V roce 1991 bylo zkoumáno 11000 Dánských žen v souvislosti s kouřením a pitím kávy a čaje. Kuřačky, které pily osm a více šálků kávy denně měly problémy s otěhotněním. Nekuřačky s otěhotněním potíže neměly, bez ohledu na množství vypité kávy.

Dávkování
Dávka, při které se začínají projevovat účinky je cca 20mg. Velmi silná dávka je od 400mg výše. Účinky se projevují 6-14 hodin. Za rozumné denní množství se považuje cca 300mg kofeinu, což jsou asi tři šálky kávy. Dávka smrtelná činní při orálním užití 150mg/kg, nebo cca 10g na 70kilového člověka. Přepočítáno na kávy zhruba 50-200 šálků. Nejvyšší dávka, kterou člověk přežil byla 24 gramů. Nejnižší, kterou nepřežil je 3.2 gramy. Ta ale byla užita nitrožilně. Kofein prochází do mateřského mléka. V době kojení se doporučuje maximálně 300mg kofeinu denně (2-3 šálky kávy). Kofein prochází i placentou.

Předávkování
Po požití většího množství látek obsahujících kofein dochází k akutní otravě. Ta se projevuje pocitem úzkosti, bušením srdce (zrychlení pulsu), neklidem, nespavostí, bolestmi hlavy, závratěmi. Mohou se objevit i přeludy - iluze a halucinace. Je trvalé nucení na močení. Při dlouhodobém požívání většího množství látek s kofeinem vzniká chronická otrava, při které jsou poruchy trávení, nechutenství, nucení na zvracení, trvalý neklid, nesoustředivost, roztěkanost, nespavost. Často jsou děsivé sny, člověk cítí úzkost. Bývá třes rukou nebo i celého těla, špatné vidění, záškuby ve svalech. Nálada je stísněná až depresivní, většinou značně úzkostná.

Abstinenční příznaky
Přestávka v pravidelném příjmu kofeinu může způsobit u citlivějších jedinců abstinenční příznaky. Nejběžnější jsou bolesti hlavy a únava.

Odvykání závislosti
Pro skončení s kávou je nejlepší způsob ztráty návyku "vydržet". Obyčejně se mozek během jednoho nebo dvou dnů přizpůsobí normálnímu prostředí bez kofeinu. Často se dostavují bolesti hlavy, které však většinou poměrně brzy odezní. Někdy ale dojde k tomu, že silné bolesti přetrvávají po dobu až dvou týdnů po skončení pití kávy. V těchto případech jde obyčejně o vrozenou tendenci k bolestem hlavy, která byla "nastartována" odnětím kofeinu. Příznakům se dá předejít postupným snižováním dávek během několika dní. Doporučená rychlost je ubrat půl šálku denně. Abstinenční příznaky jsou údajně způsobeny přecitlivělostí organismu na adenosin. Bolesti hlavy mohou být zase způsobeny poklesem krevního tlaku. Bolest hlavy může trvat až pět dní. Pomáhá aspirin.

OBSAH KOFEINU V NĚKTERÝCH NÁPOJÍCH

Káva (cca 2dcl) 115mg
Čaj (cca 2dcl) 50mg
Ledový čaj (2dcl) 30mg
Limonáda 15mg
Kakao 4mg
Čokoládové mléko 3mg
Mléčná čokoláda 30mg
Hořká čokoláda 130mg
Coca-cola (3dl) 46.5mg
Cherry cola (3dl) 46.5mg
Dr. Pepper (3dl) 39.6mg
Pepsi cola (3dl) 38.4mg
RC Cola (3dl) 36.0mg
7up (3dl) 0.0mg

Hodnocení referátu Kofein

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  15. duben 2008
  6 906×
  759 slov

Podobné studijní materiály

Komentáře k referátu Kofein

gripen81
Nevím už úplně přesně, kdy jsem úplně přestal pít kávu (abyste rozuměli, nepiju ji teď už asi 5 týdnů), nicméně pravda je, že jako hlavní příznak se u mě objevily silné bolesti hlavy. nebylo to hned, začalo to asi 3. den poté co jsme kávu přestal pít, ale jednalo se opravdu o hodně silné bolesti hlavy, které trvaly cca 2 - 3 týdny. Postupně se zmírňovaly, až odezněly úplně. Jinak jsem žádné jiné problémy neměl. Kávu jsem pil v podstatě nepřetržitě cca 15 let (je mně 32) a to obvykle tak 2 - 3 silné šálky denně (klidně dvě vrchovaté lžičky). Pokud jde o nějaké pozitivní dosavadní účinky, myslím, že mně předtím už z kávy nebylo delší dobu nějak dobře od žaludku (a proto jsme vlastně s jejím pitím přestal). nyní se cítím rozhodně lépe. Uvidím, jaké účinky to bude mít dál :-)
kolit
http://jaknakavu.eu/prispevky/espresso/kofein-jeho-mnozstvi-v-napojich-a-pusobeni-na-cloveka/ Dalsi pohled na hodnoty a obsahy.