-	básnická sbírka, vydaná v roce 1853
-	13 lyrickoepických skladeb, převážně lidové balady, ale i jiné druhy lidové epiky - 
např. pohádka, pověst, legenda
-     balada - lyrickoepický útvar, chmurný ráz, dramatický a rychlý spád, špatný konec,     
 vystupují zde nadpřirozené bytosti, uplatnění funkce přírody, zlom - v lidských vztazích
 ballare - tančit
Čelakovský - ponechával ráz lidové poezie (Ohlas písní českých)
Erben - náměty umělecky zpracoval, postavy si za svůj osud mohou samy
-     Erben čerpal z lidové slovesnosti a z bájí o nadpřirozených bytostech
-     motivy: boj člověka s přírodou, víra v nadpřirozené síly, vztahy mezi lidmi, hlavně vztahy   
 matky a dítěte - nad velikostí a úskalími mateřské lásky se zamýšlí ve většině balad, 
 motiv viny a trestu - trest přichází po každém provinění, v křesťanské etice ho zmírňuje          
 či odčiňuje pokání
-	vysoké ocenění společenského poslání ženy - všechny skladby krom Záhořova lože mají 
své ženské hrdinky
-    další typ lásky - láska vlastenecká
-	charakteristika jednotlivých básní:
Mateřídouška: někdy nazývána jako Kytice nebo Mateří-douška
-	ve třech prostých slokách dokázal zachytit báji, vykládající původ slova mateřídouška, 
v dalších slokách vyjádřil svůj názor na dávný původ bájí, naznačil i básnický záměr
díla a věnování slovanským vlastencům, přirovnává své pověsti ke kytici uvité z mateřídoušky, matka chápána jako symbol vlasti, národa
“Ve skrovnou kytici já tě zavážu,
 ozdobně stužkou ovinu,
 do širých zemí cestu ti ukážu,
 kde příbuznou máš rodinu.”
Poklad: první část příběhu se odehrává na Velký pátek
odkrývají se poklady (pohanská tradice) - hlavní postava - matka spěchá s dítětem  
v náručí ke kostelu, cestou vidí otvor do skály: “ Jeví se tu ženě, jeví
 vchodem vršek otevřený -
 vysvětliti sobě neví - 
 kámen v cestu postavený,
 postavena celá skála, 
 jak by od věků zde stála.”
-	ve skále je ukryto veliké bohatství, žena je ním zaslepena a “...béře, béře hromady - 
 klín již plný, sotva stává,
 ještě v šátek sobě dává…”
-    nalezení tohoto pokladu přisuzuje boží moci, pro samé zlato zapomíná na své dítě, které
 stále naříká - proto mu dá dva zlaté penízky na hraní
-	když se vrátí, aby nabrala další část pokladu, skála je zavřena a dítě uvnitř
-	matka si uvědomuje svojí chybu, za dítě se stále modlí a z jejího bohatství se stalo kamení
-	po roce se matka vrací na stejné místo, skála je opět otevřena, jde dovnitř
“Snad ji vábí stříbro, zlato? -
 Ach, již ona nedbá na to! -
 Haha, mama! Haha, mama!
 Ejhle, dítě, dítě její, 
 po celý rok oplakané,
 potleskuje ručinkama.”
-	matka zjišťuje, že dítě stále drží zlaté penízky
-	na konci básně vystupuje stařík, “..co mnohé pamatuje”
“…rád stařeček povídává o vdově a o pokladě.”
 Svatební košile: obraz dívky, která se modlí za svého milého, aby se vrátil
-	vyhrožuje sebevraždou: “…milého z ciziny mi vrať - 
 aneb život můj náhle zkrať.”
-     od milého měla za úkol ušít košile
-	její milý se vrací v měsíční noci - je mrtvý (symbol pohanství)
“Ho, nech modlení - skoč a pojď,
skoč a pojď a mě doprovoď,
měsíček svítí na cestu,
já přišel pro svou nevěstu.”
-	dívka je křesťanka, a tak si s sebou na cestu bere modlitební knížky, růženec a křížek
-	mrtvý milenec ji o ně cestou obírá: “…co máš, má milá, v pravici?”
 “Nesu si knížky modlicí.”
 “Zahoď je pryč! To modlení je těžší nežli kamení!”
 “…co máš, má milá, za pasem?”
 “Růženec s sebou vzala jsem.”
 “Ho, ten růženec z klokočí jako had tebe otočí!
 Zúží tě, stáhne tobě dech: Zahoď jej pryč - neb máme spěch!”
 “Co to máš na té tkaničce? Na krku na té tkaničce?”
 “To křížek po mé matičce.”
 “Hoho! To zlato proklaté, má hrany ostře špičaté!
 Bodá tě - a mě nejinak, zahoď to, budeš jako pták.”
-	ocitají se na hřbitově, dívka vycítí milencův úmysl a schová se v umrlčí komoře
-	vevnitř je umrlec, který poslouchá dívčina milého, dívka se modlí a tím se zachrání
“Maria Panno! Při mně stůj, 
 u syna svého oroduj!
 Nehodně jsem tě prosila:
 Ach, odpusť, co jsem zhřešila….”
-	kohoutím zakokrháním veškeré dívčino utrpení končí, vítězí život nad smrtí
-	na každém hrobě je útržek z nové košile
Polednice: rozhněvaná matka přivolala na své neposlušné dítě polednici, matka neváží slova
 “Pojď si proň, ty, Polednice,
 pojď, vem si ho zlostníka!”
-	polednice doopravdy přichází, Erben ji stručně, ale výstižně popsal:
“Malá, hnědá, tváři divé
 pod plachetkou osoba,
 o berličce, hnáty křivé,
 hlas - vichřice podoba!”
-	matka se snaží dítě zachránit, ale udusí ho - silný mateřský cit
-	domů přichází otec: “…matku vzkřísil ještě stěží,
 avšak dítě - zalknuté.”
-     využití přívlastků, neúplných vět, přímé řeči
Zlatý kolovrat: pohádka ( na motivy B.Němcové) o krásné Dorničce
-	Dora se měla stát ženou krále, její nevlastní matka chtěla králi dát za ženu
raději svou vlastní dceru
-	matka a dcera Doru zabijí cestou ke králi
“ A když již přišly v chlad a keř:
 Hoj, ty jsi ten had, tys ta zvěř!
 Hory a doly zaplakaly, 
 kterak dvě ženy nakládaly
 s pannou ubohou!”
-       uřežou jí nohy a ruce a vyndají oči
-	matčina vlastní dcera se vdá za krále, který lest nepoznal
-	když král odjede do bitvy, objeví se na dvoře pachole, které bylo posláno staříkem a prodává postupně zlatý kolovrat, zlatou přeslici a zlatý kuželík - místo peněz si ale vyžádá nohy, ruce a oči
-	pachole a stařík dají celé Dořino tělo dohromady - kouzlem oživena
-	mezitím se král vrátí a jeho falešná manželka přede na zlatém kolovrátku, ten však začne promlouvat (dohromady třikrát): “Vrr - zlou to předeš nit!
 Přišla si krále ošidit:
 nevlastní sestru jsi zabila, 
 údův a očí ji zbavila - 
 vrr - zlá to nit.”
-	král jede hned Doru hledat, najde ji a následuje svatba
-	“A což ta matka babice?
A což ta dcera hadice?…”
“…z hlavy jim oči vyňaty
ruce i nohy uťaty…”
odsouzení sobectví a touhy po bohatství, vítězství dobra, král si bere chudou dívku
 = pohádka
Štědrý večer: námětem je touha po poznání budoucnosti
-	příběh se odehrává na Štědrý den, Erben byl inspirován lidovými obyčeji
-	dvě sestry Hana a Marie chtějí znát budoucnost, v noci se vydají k jezeru, prosekají led a vidí svůj osud:
-	Hana:  “ Ach, vidím domek - ale jen v šeře - 
 jako co Václav ostává - 
 však již se jasní - ach, vidím dveře, 
 ve dveřích mužská postava…”
-	Marie: “…něco se mi zdá mezi bílými -
 však se mi to rozednívá již:
 Jsou to družičky, a mezi nimi - 
 pro Boha! Rakev - černý kříž!”
-	vše, co dívky té noci viděly, se doopravdy vyplní, Marie zemře a Hana se vdává za 
Václava
-	báseň sděluje, že o budoucnosti je lepší snít:
“Však lépe v mylné naději sníti, 
 před sebou čirou temnotu, 
 nežli budoucnost odhaliti, 
 strašlivou poznati jistotu.”
Holoubek: mladá žena zabila svého muže
-	zpočátku pro něj truchlila a vzpomínala
-	ale brzy potkala jiného muže a vdala se za něj
“Jeden den plakala,            “Směj se, směj, nevěsto!
 druhý ticho minul,             Pěkně ti to sluší:
 třetího žel její                    nebožtík pod zemí, 
 pomalu zahynul.”               ten má hluché uši.”
-	za tři roky sedává na hrobě holoubek, který “přežalostně vrká” o její vině
-	svědomí ji nakonec dohnalo k sebevraždě - utopila se
Záhořovo lože: polemika s Máchou (Máchova revolta, ale Erbenův smysl pro řád - mravní 
 zákon)
v Máji - Vilém se dopustil hříchu - následuje smrt
v Kytici - Záhoř se dopustil hříchu - následuje odpuštění (podmíněné pokáním)
-	báseň o vině a odpuštění
-	barokně romantická legenda
-	mladý poutník putuje do pekla (jeho otec zaprodal jeho duši Satanovi)
-	potkává se se zločincem Záhořem, poutník mu slibuje, že ho o pekle bude informovat:
“Přísahám na kříže svatého slávu, 
že ti z pekla věrnou přinesu zprávu.”
-	poutník se po čase vrací z pekla, Záhořovi sděluje svoje zážitky a říká mu, že ho tam čeká  
Záhořovo lože
“V lože Záhořovo? V Záhořovo lože?
Volá v uděšení muž divý v lese, 
hrozné tělo jeho osikou se třese, 
a pot vyráží z tuhé čela kože.
Lože Záhořovo! - Záhoř je o jméno, 
od matky mé někdy často vysloveno…
...však pověz mi ty - ty sluho boží,
co čeká Záhoře na pekelném loži?”
-    poutník zasadil jeho kyj do skály
-	Záhoř se musí devadesát let modlit: “A Záhoř klečí, klečí neustále,
 klečí ve dne v noci - nepije, nejí, 
 vzdychaje božího prosí smilování.”
-	po devadesáti letech vyrostla z kyje jabloň a Záhoř zarostl mechem = získává odpuštění
“Amen, dí Záhoř. A v tom okamžení
sesul se ve skrovnou prachu hromádku.”
Vodník: balada pojednává o kruté pomstě nadpřirozené síly
-	dívka chtěla jít k jezeru, její matka ji varovala: “…já měla zlý té noci sen:
 Nechoď dceruško k vodě ven!”
-	dívka neposlechla, utopila se v jezeře: “…a po mladičké dívčině
 zavířilo se v hlubině.”
-	dívka se vdala za vodníka a měla s ním dítě, které znamenalo její jediné štěstí
-	stále se jí stýskalo po matce, u vodníka si vyprosila, že ji může navštívit:
“Stokrát jsem tě prosila, 
 přimlouvala sladce, 
 bys mi na čas, na kratičký, 
 dovolil k mé matce.”
-      vodník ji ale varuje:
“Neobjímej nikoho
 zrána do večera:
 před klekáním pak se zase
 vrátíš do jezera.”
-	pro jistotu si u sebe nechá jejich dítě
-	dívka se shledá s matkou, matka ji přemlouvá, aby se nevracela do jezera, jenomže dcera má strach o své dítě = střet mateřských lásek
-	vodník se toho večera své manželky nedočká, a tak jde k její matce:
“…buch, buch! Venku na dveře:
Pojď již domů, ženo moje!
Nemám ještě večeře.
Vari od našeho prahu, 
vari pryč, ty lstivý vrahu!
A co dřív jsi večeříval, 
večeř zase v jezeře.”
-	vodník se pomstí - zabije dítě 
Vrba: muž se ptá své ženy, proč v noci vypadá jako kdyby nežila
 “…ani ruchu, ani sluchu, 
 ani zdání o tvém duchu.”
-	muž jde za “babou” na poradu, ta mu odpovídá: “Kterak nemá mrtva býti, 
 když má jen půl živobytí…”
-	dozvídá se, že je jeho žena svázána s vrbou, ve dne je jeho ženou a v noci vrbou (zakletí)
“Nechtěl jsem já paní míti, 
 aby s vrbou měla žíti, 
 paní má ať se mnou žije, 
 a vrba ať v zemi hnije.”
-	muž vezme sekeru a vrbu porazí, v tom okamžiku umírá i jeho žena
-	muž si vyčítá svůj čin, vrba mu dává rady: 
musí ji vytáhnout z vody - kolébka z jejího dřeva má nahradit jejich dítěti matčinu náruč
 a píšťalky z jejích prutů její hlas
Lilie: balada o dívce, která se po smrti převtělila do krásné bílé lilie, která rostla v lese na 
 jejím hrobě
 “Lilie bílá - kdo ji uviděl, 
 každého divný pojal srdce žel, 
 lilie vonná - kdo ji pocítil, 
 v každém se touhy plamen roznítil.”
-	jednou v noci byl v lese na lovu muž, lilie ho okouzlila, a tak si ji vzal s sebou na svou 
zahradu
-	v noci se lilie změní v krásnou dívku, vdá se za onoho muže, žijí spolu šťastně
-	lilie musí být chráněna před sluncem - je postavena velká zeď
-	jednou musí manžel odjet, jeho matka má chránit lilii, ale nechá ji zahubit
“Ó matko, matko, ty hadice zlá!
Čím ublížila tobě žena má?
Otrávila jsi žití mého květ:
Bodejž i tobě zčernal boží svět.”
Dceřina kletba: balada s mravním principem
-	prostý člověk byl dříve podřízen přísnému mravnímu řádu - pro malý přestupek byl
často krutě trestán
-	obraz dívky, která zabila své dítě - cítí se po právu vinna a chce se oběsit,
 hoch ji opustil, matka dceřin čin povolila - tři osoby se provinily proti mravním principům
-	vždy se opakuje konec prvního verše “….matko má!” - říká dcera
 “…dcero má?” - ptá se matka
-	na konci povídá dcera matce: “Kletbu zůstavuji tobě, matko má!
 Kletbu zůstavuji tobě, 
 bys nenašla místa v hrobě, 
 že´s mi zvůli dávala!”
Věštkyně: jediná balada, která nemá pevně daný konec
-	motiv vlastenectví: “ Vy, kdo znajíc otců slavné činy
 jimi se rádi chlubíte: 
 Tam na pilíři v Praze půl hrdiny
 u mostu státi spatříte.”
-	proroctví a víra v budoucnost českého národa
-	věštkyně jako Libuše předpovídá osudy českého národa
“ Tehda Libuše u velikém pluku
 své vojsko postaví
 a vzhůru zvednouc mateřskou svou ruku, 
 svůj národ český oslaví!”
-	báseň měla probudit vlastenecké cítění v Češích, kteří byli pod nátlakem Rakouska - 
 Uherska
								
							 
							14. březen 2008
						
							 
							5 099×
							
							 
							1905 slov