Osvobozené divadlo

Jiří Voskovec (1905-1981)

Jiří Voskovec je český herec a spisovatel neodlučitelně spjatý s osobností Jana Werich . Studoval střední školu v Praze a ve francouzském Dijonu. Roku 1925 společně s Werichem založili Osvobozené divadlo, které se po dvou letech definitivně změnilo v jevištní centrum českého klaunství, reagující na aktuální politické a společenské problémy.

Od roku 1938 žil Voskovec převážně ve Spojených státech. Pouze v letech 1948-1948 pobýval v Československu a v letech 1948-1950 ve Francii. Literárně tvořil především s Werichem; sám napsal Klobouk ve křoví a hrál ve filmu Dvanáct rozhněvaných mužů.

Jan Werich (1905-1980)

Pražský rodák Jan Werich původně studoval práva, pak se zabýval literaturou, divadlem a kulturou. Podílel se na vzniku Osvobozeného divadla, na jehož scénu spolu s Voskovcem uváděl poetistické hry i ostré politické satiry. Léta 1939-1945 strávil v Americe, kam emigroval. Po návratu pracoval v divadle ABC a v Divadle satiry s Miroslavem Horníčkem.

S Jiřím Voskovcem a Janem Werichem spolu pracoval hudební skladatel Jaroslav Ježek (1906-1942). Werich a Voskovec společně napsali Vest Pocket Revue, Baladu s hadrů, Pěst na oko, rub a líc, Těžkou Barboru, Caesara, Osla a stín, Golema, Kata a blázna, Svět za mřížemi. Kromě her také vytvořili filmy Pudr a benzín, Hej rup, Svět patří nám, Peníze nebo život.
Jan Werich ztělesnil hlavní role ve filmech Až přijde kocour, Císařův pekař a Pekařův císař. Je autorem Italských prázdnin a pohádek Famfárum.

Jaroslav Ježek (1906-1942)

Narodil se 25.9.1906 Praha - + 1.1.1942 New York, český hudební skladatel, klavírista a džezový kapelník. - Od dětství byl postižen vážnou oční chorobou. Přes tuto indispozici studoval v letech 1924-27 na pražské konzervatoři . Pokračování na mistrovské škole pražské konzervatoře v letech 1927-29 přerušil studijním pobytem v Paříži , kde se seznámil s evropskou hudební modernou. Ježek se přiřadil ke skladatelům využívajícím v symfonické a komorní hudbě prvky džezu. Džezové prvky v koncertní tvorbě ovšem Ježek uplatnil ještě před pařížským pobytem, roku 1927 v absolventské práci Koncert pro klavír (věty: Fox. Tango. Charleston). - Po návratu do Prahy zahájil Ježek trvalou spolupráci (1928-38) s Osvobozeným divadlem Jiřího Voskovce a Jana Wericha jako skladatel, hudební dramaturg a dirigent. Seznamoval českou veřejnost s džezem, který tvůrčím způsobem přetvářel, a vytvořil tak vzor české moderní džezové a taneční hudby. Ježkovo důkladné hudební vzdělání a nesmírná invence znamenaly jistotu, že česká moderní populární hudba dosáhla už na začátku svého vývoje vysoký standard, na který mohly navázat další generace. - Pro Osvobozené divadlo komponoval Ježek orchestrální skladby . Písně sice byly součástí revuálních her , ale brzy se staly nesmírně populární a vstoupily samostatně do dějin české populární hudby. V roce 1939 Ježek emigroval před nacisty do USA. Nějaký čas žil v Pensylvánii, v New Yorku potom vyučoval klavírní hře a řídil Československý pěvecký sbor. Krajané se o něj pečlivě starali, ale i tak snášel Ježek emigraci těžce; s Amerikou se nesžil. Zemřel ve věku 36 let na selhání ledvin v městské nemocnici v New Yorku. Po konci války byly jeho ostatky převezeny do Československa a uloženy na Olšanském hřbitově v Praze.

Osvobozené divadlo

  • Vzniká ve 20. letech v souvislosti s rozvojem poetismu. Využívá prostředků lidové zábavy. Odstraňuje klasickou dramatickou jednotu místa, času a děje. Vede přímý dialog s divákem, což vede k aktivní spoluúčasti. Součástí her jsou forbíny- mezivýstupy k pobavení diváků o pauzách (např. Kam svět míří roku 1934). Bere si příklad ze současného evropského divadelnictví.
  • Jiří Voskovec a Jan Werich
  • Vystupovali ještě jako studenti práv
  • Jejich prvním představením byla Vest pocket revue (Malá kapesní reví) - uvolněný dramatický žánr plný humoru a komiky, který parodoval postupy tradičního dramatu a opery. Novinkou byly dialogy na předscéně zčásti připravené, zčásti improvizované, kde mezi sebou konverzovali oba herci a obecenstvo.
  • Jaroslav Ježek
  • K V a W se přidal ve 30. letech, aby spolu vytvořili množství osobitých her, jejichž obsah postupně s rostoucím nebezpečím fašismu nabýval na společenské odpovědnosti a politické angažovanosti
  • Osel a stín, Kat a blázen, Rub a líc - zfilmováno jako Hej rup!, Těžká Barbora, Pěst na oko
  • Významným prvkem jejich tvorby jsou písně jejichž popularita byla obrovská (Svět naruby, David a Goliáš, Proti větru, Hej rup, Svět patří nám, Tmavomodrý svět, Babička Mary, ...)

Hodnocení referátu Osvobozené divadlo

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  1. duben 2008
  20 166×
  688 slov

Komentáře k referátu Osvobozené divadlo

Michal
dík
ŘiťXDDDD
ahoj :)
smajli fejs
:)
pindik
ahoj :)
Prd prd prdy prdajda
CS
Prdík
XDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD DDDDDDDDDDDDD
Prdel
XDDDDDDD
prdízna
XDDDDDDDD
prdelkaXD
prdelinka
prdelkaXD
prdelinka
prdelkaXD
prdelinka
siki
Díky pomohl jsi mi do Češtiny
Frajerka ever hej
Díky tomuhle nepropadnu z hudebky! Dík
Sklenda
jak je borci
Mens never hot
je to velmi dobry web ale ten drahos