Psychosociální vývoj dítěte

TĚHOTENSTVÍ – KOJENEC

Psychika dítěte se vytváří už před narozením v období těhotenství. Pro vývoj dítěte má velký vliv způsob života těhotné ženy. Plod reaguje na citové stavy matky : stres, bolest, úzkost, radost. Objevuje se pohybová aktivita plodu a tepová frekvence. Při citových výkyvech plod reaguje nadměrnými pohyby. Podněty k plodu pronikají břišní stěnou.

Vývoj plodu v těhotenství :
1. měsíc : tluče srdce, vytváří se obličej a končetiny
2. měsíc : koncem měsíce je délka plodu asi 4cm, hmotnost 5g
3. měsíc : skoro dokončen vývoj orgánů, je možno zachytit obraz plodu a činnost srdce ultrazvukem
4. měsíc : plod se pohybuje, jeho tep je dvakrát rychlejší než tep matky
5. měsíc : plod reaguje na zvuky, pije plodovou vodu
6. měsíc : plod slyší, rostou mu vlásky
7. měsíc : hmotnost plodu asi 1000 – 1500g (při předčasném porodu je šance na přežití)
8. měsíc : plod si cucá prstíky, reaguje na vlivy ze strany matky (zřetelně kope)
9. měsíc : plod plně vnímá podněty ze strany matky, vyvinut hmat i sluch, je připraven na porod

Novorozenec :
Od početí má dítě nějaké vlohy, předpoklady, které zdědilo, ale nevnímá je. Zdravý a donošený novorozenec váží asi 3500g (průměrná váha), zvládá základní reflexy :
- sání – tápavými pohyby hlavičkou vyhledává zdroj potravy
- polykání
- uchopí prst, který mu vložíme do dlaně
- reaguje na hmatové, sluchové, chuťové, zrakové podněty a na změnu teploty
Přežití novorozence je zcela závislé na péči okolních osob. Dítě si křikem vynucuje pozornost. Matka musí být neustále s dítětem, aby poznala jeho základní potřeby. Komunikace s matkou, otcem, sourozenci má velký vliv na psychiku dítěte – vztah k okolí si dítě vytváří od prvních dnů a měsíců života. To, že si s dítětem někdo hraje má pro něj velký význam a dělá rychlejší pokroky ve vývoji.

Vývoj kojence :
3. měsíc : Dítě leží a opírá se o předloktí, drží hlavičku nad podložkou, zřetelně brouká – hraje si s hlasem.
4. měsíc : Dítě neobratně vztahuje ruce po věcech, které vidí.
5. měsíc : Dítě již dovede uchopit věci přiměřené velikosti (kostka) pokud je má v bezprostředním dosahu.
6. měsíc : Dítě začíná sedět – opírá se rukama (připomíná spíš žábu), když ho postavíme opírá se o nohy. Dobře uchopuje předměty, které se mu vejdou do dlaně. Vyslovuje slabiky.
7., 8. měsíc : Dítě zřetelně odlišuje matku od jiných osob. Není – li zvyklé na společnost cizích lidí, brečí. (Tento předpoklad se u dětí projevuje v různých obdobích. Je možné, že dítě zřetelně pozná matku již ve 2. měsíci života.)
9. měsíc : Dítě je hodně mrštné a leze. Chodí okolo mřížek ohrádky či postýlky. Je schopno udržet v rukou drobnosti (korálek). S pomocí dospělého pije z hrnku. Žmoulá rohlík, který mu dáme do ruky. Vyslovuje první slova.
1. rok : První samostatné krůčky, ale není to ještě bezpečná, volná chůze. Dítě chvíli samostatně stojí. Spokojí se s pár hračkami (chrastítka, nafukovací figurky). Vše strká do pusy, cucá a kouše – zkoumá věci denní potřeby.

Rozvoj řeči a chůze je u dětí velmi individuální. Některé nejprve začne mluvit a už v 9. měsících je z něj učiněný řečník. Jiné dítě nemluví, ale je zase pohyblivé. Musí se neustále hlídat.

Použitá literatura :
Švejcar Josef : Péče o dítě

Hodnocení referátu Psychosociální vývoj dítěte

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  28. prosinec 2012
  6 955×
  504 slov

Komentáře k referátu Psychosociální vývoj dítěte