Italský prozaik a dramatik, filmový kritik, publicista, vůdčí představitel noerealismu.
Narodil se 28.11.1907 v Římě v rodině architekta, zemřel tamtéž 26.9.1990.
Od dětství se potýkal s těžkou chorobou – kostní tuberkulózou, léčil se v různých sanatoriích. Jeho onemocnění mu znemožnilo navštěvovat školy, vzdělával se jako samouk. Od 30. let se věnoval literární tvorbě. Moravia měl židovské předky, a proto byla jeho díla vydávána jen omezeně. Za války se musel skrývat.
Vynikl zejména politickými a společenskokritickými pracemi. Po osvobození se zaměřil na problematiku nového poválečného života, který se vymanil z fašistického útlaku, ale dostal se pod vliv amerikanizace a komercionalismu.
Romány: Lhostejní, ebezpečná hra, Maškaráda, Římanka, Manželská láska,
Konformista, Horalka, Nuda, Pozornost, Já a on.
Povídky a novely: Nešťastná milenka, Římské povídky, Epidemie, Nové Římské
povídky, Automat, Unavená kurtizána
Dramata: Beatrice Cenci, Svět je takový, jaký je, Život je hra
Publicistické práce: Měsíc v SSSR, Člověk jako cíl, Představa Indie
Tento román z roku 1947 patří k Moraviovým nejlepším pracím. Autor ovlivněný neorealismem, zpracovává téma z lidového prostředí. Vypráví příběh prosté římské dívky, jež se z bídy a pod nezdravým vlivem prostředí stane prostitutkou.
Šestnáctiletá Adriana žije s matkou ve velmi chudých poměrech. Na matčino naléhání se stane modelkou malířů. Nahota ji nejprve děsí, ale později si na svoji profesi zvyká. Ve skrytu duše doufá, že vydělá peníze, vdá se a založí šťastnou rodinu. Zamiluje se do Gina, řidiče, který pracuje u jedné z bohatých rodin. Plánují společnou budoucnost. Adrianina přítelkyně, modelka Gisella, její záměry neschvaluje. Přemlouvá ji k prostituci, dohazuje klienty. Adriana dlouho odolává, ale když se od svého obdivovatele, policejního komisaře Astarity, dozvídá, že její snoubenec je dávno ženatý, ztrácí všechny iluze a nastupuje dráhu prostitutky. Matka s dceřinou volbou souhlasí, neboť vydělané peníze zajišťují lehčí živobytí.
Mezi Adrianinými zákazníky se jednoho dne objevuje tajemný student Giacomo. Ač se k ní chová velmi chladně, Adriana se do něj beznadějně zamiluje. O projevy lásky však neprosí, stačí jí, že je mu nablízku. Giacomo, mladík z dobré rodiny, je velmi citově labilní, zmatený, hledá své místo ve společnosti.nerozvážně se zaplete do tajné protistátní činnosti. Je zatčen, ale díky Adrianě, která požádá o pomoc Asataritu, záhy propuštěn. Student psychicky neunese, že při výslechu prozradil své spolupracovníky a zastřelí se. Před smrtí píše Adrianě dopis. Teprve nyní se zcela vyznává z lásky k ní a dítěti, které Adriana nosí pod srdcem. Prosí ji,aby přijala pomoc jeho rodiny, kterou o celé věci informoval.
Adrianě se opět hroutí celý svět. Nakonec se však vzpamatuje a rozhodne se, že svému dítěti s pomocí Giacomovy rodiny zajistí šťastný život.
Dílem se prolínají i další epizody z Adrianina života. K nejdůležitějším patří kolotoč kolem zlaté pudřenky, kterou Adriana ukradla z domu Ginových pánů, jeho navrácení a následný prodej vrahovi Sonzognovi (další Adrianin klient a pravý otec jejího dítěte).
Římanka je dílem, v němž autor obviňuje soudobou společnost z lhostejnosti, z nezájmu o člověka, z ničení „normálního“ lidského života a lidských vztahů.
18. září 2007
10 910×
494 slov