- je to oblast ekonomické reality ve které dochází k výměně činností mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží, tuto směnu zprostředkovávají peníze
 - je to místo, kde se střetává nabídka (výrobci a prodejci) s poptávkou (zákazníci, nakupující)
Základní ekonomické subjekty na trhu:
 1) domácnosti – základním cílem jejich účasti na trhu je nakupovat výrobky a služby - potřebné pro uspokojování potřeb, na druhé straně nabízejí na trhu práce svou prac. sílu
 2) firmy a podniky – působí na straně nabídky, kde nabízejí zákazníkům své výrobky nebo služby a na straně poptávky vystupují tak, že nakupují suroviny a pracovní sílu, aby mohly provádět svou činnost. Základním cílem jejich účasti na trhu je dosažení zisku
 3) stát – vystupuje na trhu jako specifický subjekt, jeho cílem je trh regulovat a ovlivňovat pomocí svých orgánů a institucí, které vydávají zákony, nařízení a předpisy
Zboží – je to statek nebo služba, která je předem určena ke směně na trhu, každé zb. má dvě strany, a to užitnou (představuje míru splnění potřeb, lyže na Sahaře – má pro různé lidi jinou hodnotu) a hodnota – vyjádřena cenou zboží
Vývoj trhu a peněz – nejprve si lidé své potřeby uspokojovaly výsledky své vlastní činnosti
 - s rozvojem peněz spol. a s rostoucími potřebami přestali být lidé soběstační a proto začali vyhledávat výsledky činnosti jiných lidí – začali směňovat = naturální směna (nastal ale problém- najít zboží stejné hodnoty), přišli na šátky apod., postupně došli k penězům (prvně drahé kovy)
 funkce peněz – jsou prostřednictvím směny, vyjadřuje hodnotu všech věcí, můžeme je uchovávat, šetřit, hromadit – akumulovat
 požadavky kladené na peníze:
a) musí být dělitelné
 b) snadno přenositelné
 c) obtížně padělatelné
 d) stabilní – stálá kupní síla
 měna – peněžní soustava určitého státu, základ je peněžní jednotka (1 koruna)
 měnový kurz – cena peněžní jednotky jedné země vyjádřena v jednotce jiné země
 kurzovní lístek – soupis kurzů nejvyspělejších států k určitému datu
 valuty – hotové peníze v cizí měně
 divize – účty u bank znějících na cizí měnu
členění:
 a) členění z územního hlediska: místní, národní a světový
 b) členění z hlediska předmětu směny – trh výrobků a služeb, výrobních faktorů a finanční
 c) objemu a množství zboží: dílčí (jeden druh zboží- trh automobilů) a agregátní (vše zboží)
Zákony trhu – fungování je ovlivněno působením zákonů nabídky a poptávky:
 Zákon poptávky: S rostoucí cenou klesá poptávka na zboží.
 Zákon nabídky: S rostoucí cenou roste nabídka zboží.
Tržní mechanismus: při střetávání nabídky a poptávky dochází k pohybu ceny a převyšuje-li poptávku nabídka, tak cena stoupá a naopak právě klesá.
 Tržní rovnováha – stav na trhu, kdy nabídka a poptávka po určitém zboží je stejná a vyrovnaná, pokud je nabídka větší, mluvíme o nasyceném trhu.
Poptávka – je to ochota a schopnost zákazníků kupovat v určitém čase, na určitém místě a za určitou cenu, určité množství výrobků a služeb, může být:
 a) individuální – poptávka 1 kupujícího po 1 určitém zboží (rohlík)
 b) dílčí – poptávka všech lidí po určitém zboží
 c) agregátní – poptávka všech lidí po veškerém zboží
Faktory ovlivňující poptávku:
 a) cena a demografické faktory
 b) změny v příjmech, preference, móda
 c) ceny substitučních výrobků (substituty – nahrazování) – máslo x margarín
 d) komplementární zboží – tvoří součást se základním výrobkem, nemůže bez něho fungovat (benzín a auto)
Nabídka – ochota a schopnost prodávajících nabízet na určitém místě, v určitém čase k prodeji určité množství výrobků za určitou cenu, nabídku rozeznáváme:
 1) individuální – nabídka jednoho výrobku od jednoho výrobce
 2) dílčí – nabídka určitého zboží od všech výrobců
 3) agregátní – nabídka všech výrobků od všech prodejců)
Faktory ovlivňující nabídku:
 a) výrobní náklady
 b) vnější podmínky pro podnikání – daňové zákony, počasí v zemědělství
 
 Konkurence a hospodářská soutěž
 1) dokonalá konkurence – nabízející mají rovné postavení, výjimečný stav (příkazová ekon.)
 2) čistý monopol – jeden subjekt, který má výsadní postavení (České dráhy)
 3) monopolistická konkurence – na trhu soutěží více podniků a mají různá postavení
 4) oligopol – málo firem nabízejících stejný výrobek (pohonné hmoty)
monopson – na straně poptávky!!!, nákup zbraní
		  K.a.t.y.
						
							 
							28. prosinec 2012
						
							 
							13 152×
							
							 
							628 slov