V 90. letech se autoři začínají odklánět od postmoderny, slučují se všechny tři literární proudy, mizí vnější politické zásahy a zákazy, zanikl Svaz českých spisovatelů (komunističtí autoři), byla ustanovena Obec spisovatelů, která sdružuje autory bez rozdílu přesvědčení. Exiloví nakladatelé se často vrací domů nebo se kolem nich vytváří Střediska krajanské kultury. Vznikala překladová literatura, historická a náboženská díla, beletrie, v pol. 90. let i seriózní odborné práce. Zanikají některá periodika, ta zakázaná se vrací (Literární noviny). Objevuje se kulturní chaos, nelze rychle rozdělit braková díla, díla, která dříve nemohla vyjít, nakladatelství PASEKA (kvalitní braková literatura). Nová generace užívá přímá a drsná pojmenování, umění jako fikce v duchu postmoderny.
MICHAL VIEWEGH
– BÁJEČNÁ LÉTA POD PSA - hrdinové prožívají období tzv. normalizace, autobiografické prvky
- ROMÁN PRO ŽENY
- PŘÍPAD NEVĚRNÉ KLÁRY
- ZAPISOVATELÉ OTCOVSKÝ LÁSKY
- ÚČASTNÍCI ZÁJEZDU
- ANDĚLÉ VŠEDNÍHO DNE
MILOŠ URBAN
– SANTINIHO JAZYK
- HASTRMAN
- STÍN KATEDRÁLY
IRENA DOUSKOVÁ
– HRDÝ BUDŽES
MICHAL AJVAZ
– DRUHÉ MĚSTO - hrdina se ukrývá před zimou v antikvariátě, objeví knihu, která je napsána zvláštními zářícími písmeny a neustále jakoby se posunovala, knihu si vezme domů, ale tím se začnou dít prapodivné věci - kolotoč tajemna rozšiřující po celé noční Praze, obrovské vlny zaplavující Petřín, mramorové tramvaje jedoucí sněhem za Prahu, boj se žralokem na kostelní věži
Petra Seitlová
28. prosinec 2012
7 510×
204 slov