Učení a procesy a faktory ovlivňující učení

Učení

  • = komplexní psychický proces, který zahrnuje všechny poznávací procesy
  • učení umožňuje psychický i fyzický vývoj
  • člověk využívá myšlení, čímž se odlišuje od všech živých tvorů
  • učení probíhá po celý život
  • dělení:
    • záměrné
      • vím, že se učím a chci se naučit
      • nejvíce využíváno ve škole
    • nezáměrné
      • učení si neuvědomujeme
  • zvířata mají různou míru schopnosti učení
  • učení v širším významu:
    • psychický proces osvojování si jakýchkoliv zkušeností, které jsou nad rámec vrozeného chování, vlastností
    • vrozené jsou instinkty, nepodmíněné reflexy (neučíme se je)
  • učení v užším významu:
    • záměrné, cílevědomé a systematické osvojování si vědomostí, dovedností, návyků, forem chování a osobnostních vlastností
    • záměrné
      • = já chci, musím
      • je to můj záměr (intence)
    • cílevědomé = vím, co se mám naučit a proč
    • systematické
      • = vytvářím si systém poznatků a informací
      • danou síť jsme schopni následně využívat
      • vytváříme logické posloupnosti, jsme schopni spojovat souvislosti
    • vědomosti = teoretické znalosti, poznatky, zkušenosti
    • dovednosti
      • = schopnost praktikovat vědomosti v praxi
      • dovednost není zručnost (= správné provedení vědomostí)
    • návyk
      • = zautomatizované postupy činností
      • uloženo v nevědomí
    • osobnostní vlastnosti = typické znaky v chování člověka, příznačné pro jedince
  • primární gramotnost = schopnost se něco naučit
  • funkční gramotnost = schopnost naučené věci používat

Fáze učení

  1. motivační fáze
    • = uvědomování si potřeb učení
    • rozhodnutí, zda se budeme učit nebo ne
  2. přípravné fáze
    • = příprava všech materiálů důležitých pro učení
    • tato fáze důležitá pro udržení koncentrace během učení
  3. poznávací fáze
    • prvotní seznámení s tím, co se potřebujeme naučit
    • vrcholem by mělo být poznání a porozumění obsahu
    • uplatňuje se především čití a vnímání, představivost, pozornost, myšlení
  4. výkonná fáze
    • = vlastní učení
    • pokud jsme to pochopili, následuje ukládání do paměti
    • nejvíce využívána paměť a myšlení
  5. verifikace
    • = ověření
    • zda jsme schopni naučené věci aplikovat
    • ověřit můžeme memorováním, používáním, debatováním…

Druhy učení

Odpovídá na otázku CO se učíme.

  1. senzomotorické
    • učení se pohybovým dovednostem
    • senzus
      • = smysl
      • nejvíce využíván zrak
      • pomocí smyslů vnímáme pohyb, který se máme naučit
      • probíhá formou napodobování
    • fáze:
      • předvedení
        • mělo by být co nejlepší
        • předvedené si člověk nasnímá smysly
      • napodobování
        • zkoušení nových pohybových dovedností
        • př. chodit, řídit auto, sex
      • fixace
        • zautomatizování pohybu
        • pokud jsou zafixovány špatné pohyby → přeučování → složité
  2. verbální
    • učení se slovům, ne jejich významu
    • př. učení cizích slovíček, vzorečků…
  3. pojmové
    • využívá se myšlení
    • cílem je pochopit význam slova, jeho definici, obsah
  4. učení se řešení problémů
    • učení se rozhodování v různých situacích
    • možné vždy více možností
    • viz. Myšlení a obecné schéma řešení problémů
  5. sociální učení
    • učení se formám chování
    • učení se komplexním formám chování ve vztahu k prostředí, sobě samému a druhým lidem
    • využívá se napodobování druhých lidí
    • př. slušné chování, tolerance, sebeúcta

Formy učení

Jakým způsobem se učíme.

  1. podmiňování
    • I. P. Pavlov
    • neúmyslné nevědomé učení se
    • vznikají podmíněné reflexy
    • napodmiňované mohou být také emoce
    • operační podmiňování - Skinner
      • aby se něco stalo, musí tomu následovat nějaká činnost
      • př. řeknu „prosím“ → dostanu bonbon
  2. pokus - omyl
    • Thorndike
    • spojeno s myšlením
    • vždy je důležitý výsledek a v případě neúspěchu následuje nové řešení
  3. vhled
    • „aha situace“
    • náhlý nápad řešení
  4. napodobování
  5. interiorizace, kognitivní učení,…

Metody učení

  1. celková metoda
    • obsah se učíme v celku, najednou
    • problém může nastat v tom, že dochází k míšení informací, není možné udržet celý obsah
  2. dílčí metoda
    1. text je rozčleněn různým způsobem (logicky, podle obsahu…)
    2. učení probíhá po jednotlivých částech
    3. problém bývá v tom, že nastane špatné pochopení návazností popř. celku
  3. kombinovaná metoda
    • nejprve seznámení s celkovým obsahem → rozdělení na jednotlivé kapitoly → závěrečné celkové opakování
    • důležité je vytvořit spoje mezi kapitolami
    • metoda pěti čtení = průměrný student si potřebuje 5x projít daný text, aby jej dobře zafixoval

Faktory ovlivňující učení

Mohou být pozitivní (zlepšují) nebo negativní (zhoršují) kvalitu učení.

  1. prostředí = kde se učí
    1. fyzikální faktory – teplota, světlo, čas, hluk…
    2. vlastní faktory – okolí, místo…
  2. učící se jedinec = kdo se učí
    1. fyzické (tělesné, somatické) faktory
    2. psychické faktory – motivace, vůle, vzdělání, schopnosti, emoce, temperament…
  3. učební materiál = co se učí

Hodnocení referátu Učení a procesy a faktory ovlivňující učení

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  30. září 2017
  9 721×
  624 slov

Komentáře k referátu Učení a procesy a faktory ovlivňující učení