Učení a procesy a faktory ovlivňující učení
Učení
- = komplexní psychický proces, který zahrnuje všechny poznávací procesy
- učení umožňuje psychický i fyzický vývoj
- člověk využívá myšlení, čímž se odlišuje od všech živých tvorů
- učení probíhá po celý život
- dělení:
- záměrné
- vím, že se učím a chci se naučit
- nejvíce využíváno ve škole
- nezáměrné
- zvířata mají různou míru schopnosti učení
- učení v širším významu:
- psychický proces osvojování si jakýchkoliv zkušeností, které jsou nad rámec vrozeného chování, vlastností
- vrozené jsou instinkty, nepodmíněné reflexy (neučíme se je)
- učení v užším významu:
- záměrné, cílevědomé a systematické osvojování si vědomostí, dovedností, návyků, forem chování a osobnostních vlastností
- záměrné
- = já chci, musím
- je to můj záměr (intence)
- cílevědomé = vím, co se mám naučit a proč
- systematické
- = vytvářím si systém poznatků a informací
- danou síť jsme schopni následně využívat
- vytváříme logické posloupnosti, jsme schopni spojovat souvislosti
- vědomosti = teoretické znalosti, poznatky, zkušenosti
- dovednosti
- = schopnost praktikovat vědomosti v praxi
- dovednost není zručnost (= správné provedení vědomostí)
- návyk
- = zautomatizované postupy činností
- uloženo v nevědomí
- osobnostní vlastnosti = typické znaky v chování člověka, příznačné pro jedince
- primární gramotnost = schopnost se něco naučit
- funkční gramotnost = schopnost naučené věci používat
Fáze učení
- motivační fáze
- = uvědomování si potřeb učení
- rozhodnutí, zda se budeme učit nebo ne
- přípravné fáze
- = příprava všech materiálů důležitých pro učení
- tato fáze důležitá pro udržení koncentrace během učení
- poznávací fáze
- prvotní seznámení s tím, co se potřebujeme naučit
- vrcholem by mělo být poznání a porozumění obsahu
- uplatňuje se především čití a vnímání, představivost, pozornost, myšlení
- výkonná fáze
- = vlastní učení
- pokud jsme to pochopili, následuje ukládání do paměti
- nejvíce využívána paměť a myšlení
- verifikace
- = ověření
- zda jsme schopni naučené věci aplikovat
- ověřit můžeme memorováním, používáním, debatováním…
Druhy učení
Odpovídá na otázku CO se učíme.
- senzomotorické
- učení se pohybovým dovednostem
- senzus
- = smysl
- nejvíce využíván zrak
- pomocí smyslů vnímáme pohyb, který se máme naučit
- probíhá formou napodobování
- fáze:
- předvedení
- mělo by být co nejlepší
- předvedené si člověk nasnímá smysly
- napodobování
- zkoušení nových pohybových dovedností
- př. chodit, řídit auto, sex
- fixace
- zautomatizování pohybu
- pokud jsou zafixovány špatné pohyby → přeučování → složité
- verbální
- učení se slovům, ne jejich významu
- př. učení cizích slovíček, vzorečků…
- pojmové
- využívá se myšlení
- cílem je pochopit význam slova, jeho definici, obsah
- učení se řešení problémů
- učení se rozhodování v různých situacích
- možné vždy více možností
- viz. Myšlení a obecné schéma řešení problémů
- sociální učení
- učení se formám chování
- učení se komplexním formám chování ve vztahu k prostředí, sobě samému a druhým lidem
- využívá se napodobování druhých lidí
- př. slušné chování, tolerance, sebeúcta
Formy učení
Jakým způsobem se učíme.
- podmiňování
- I. P. Pavlov
- neúmyslné nevědomé učení se
- vznikají podmíněné reflexy
- napodmiňované mohou být také emoce
- operační podmiňování - Skinner
- aby se něco stalo, musí tomu následovat nějaká činnost
- př. řeknu „prosím“ → dostanu bonbon
- pokus - omyl
- Thorndike
- spojeno s myšlením
- vždy je důležitý výsledek a v případě neúspěchu následuje nové řešení
- vhled
- „aha situace“
- náhlý nápad řešení
- napodobování
- interiorizace, kognitivní učení,…
Metody učení
- celková metoda
- obsah se učíme v celku, najednou
- problém může nastat v tom, že dochází k míšení informací, není možné udržet celý obsah
- dílčí metoda
- text je rozčleněn různým způsobem (logicky, podle obsahu…)
- učení probíhá po jednotlivých částech
- problém bývá v tom, že nastane špatné pochopení návazností popř. celku
- kombinovaná metoda
- nejprve seznámení s celkovým obsahem → rozdělení na jednotlivé kapitoly → závěrečné celkové opakování
- důležité je vytvořit spoje mezi kapitolami
- metoda pěti čtení = průměrný student si potřebuje 5x projít daný text, aby jej dobře zafixoval
Faktory ovlivňující učení
Mohou být pozitivní (zlepšují) nebo negativní (zhoršují) kvalitu učení.
- prostředí = kde se učí
- fyzikální faktory – teplota, světlo, čas, hluk…
- vlastní faktory – okolí, místo…
- učící se jedinec = kdo se učí
- fyzické (tělesné, somatické) faktory
- psychické faktory – motivace, vůle, vzdělání, schopnosti, emoce, temperament…
- učební materiál = co se učí
Hodnocení referátu Učení a procesy a faktory ovlivňující učení
Líbila se ti práce?
Podrobnosti
30. září 2017
10 125×
624 slov
Podobné studijní materiály
Komentáře k referátu Učení a procesy a faktory ovlivňující učení