Teorie barev

Přehled pigmentů a barviv používaných v malířských technikách :

- BĚLOBA:

- ALABASTROVÁ BĚLOBA = jde o mletý sádrovec, je vhodná pro vodová pojidla, užívá se jako plnidlo do pigmentů

- KŘÍDA = jde o přírodní CaCO3 , podle naleziště se dělí Německou, Španělskou Šampaňskou…

- OLOVNATÁ BĚLOBA = směs uhličitanu olovnatého a hydroxidu olovnatého , má velkou mrtvost a je jedovatá

- TRANSPARENTNÍ BĚLOBA = jde o hlinitý hydrát, substrát pro org. a vodová barviva

- ŽLUTĚ:

- BARNATÁ = citrónová, snáší všechna pojiva a má dobrou mrtvost

- CHROMOVÁ= a) světlá, velká mrtvost, pro všechna pojiva

b) tmavá

- COBALTOVÁ = cobalnit draselný, čistý žlutý pigment, dobrá mrtvost, v temperových barvách

- ŽLUTÝ LAK = z přírodní kůry dubu

- OKRY:

- MOLIBDENOVÁ ORANŽ = na světle tmavne

- REZEDOVÁ ŽLUŤ

- VERSÁLOVÁ ŽLUŤ = velmi stálá, dobrá viditelnost a mrtvost, používá se pro všechny techniky

- SANTINOR = zlatý okr, zemitý hlinek (žluté jíly), má rezavý až olivový odstín

- ČERVENĚ

- DRAČÍ KREV = tmavočervené barvivo používané od 16. století, dobře se rozpouští v alkoholu, z ratanové palmy – z plodů

- PURPUR = jedno z nejvzácnějších a nejdůležitějších barviv, z mlžů

- RUMĚLKA = vynikající mrtvost, sulfid rtuťový

- MINIUM = suřík, ortoolovičitan olovnatý, má jasně červený tón

- MODŘE

- EGYPTSKÁ MODŘ = antický pigment, vhodný pro fresky, směs měďnatých solí, křemičitého písku a vápno sůl

- INDIGO = užití na barvení textilu, z rostlin rodu indigo

- COBALTOVÁ = smalt, nízká mrtvost, ve všech technikách

- ULTRAMARÍNOVÁ VIOLEŤ = vhodná na fresky, malá mrtvost, vznik žíháním ultramarínu modrého

- ZELENĚ

- KADMIOVÁ = velmi stálá, žlutozelená barva, lze mísit se všemi odstíny

- ULTRAMARINOVÁ = směs salegonitu a glaukonitu, velmi starý pigment, žlutozelený až žlutošedý odstín

- MĚDĚNKA = zelenomodrý, octan měďnatý, užití ke knižní malbě

- GUIGNETOVA ZELEŇ = chromová, připravuje se uměle má hluboký a studený tón, na světle je stálá

- HHNĚDI

- MUMIE = z egyptských mumií

- SEPIE = tmavohnědý až černý výměšek sépie, dusíkatá sloučenina

- UMBRA = přírodní zemitý pigment, užití ve všech technikách

- VAN DICKOVA MĚĎ = hnědý pigment org. původu – hnědé uhlí, oleje, lazary

- ČERNĚ

- KOSTNÍ = žíháním zbytků kostí, akvarel

- LAMPOVÁ ČERŇ = saze – velká pivost, užití ve všech technikách

- RÉVOVÁ = ze zbytku vinné révy, tempery, akvarely a kvaš

Záření:

- gama záření

- rentgenové záření

- ultrafialové záření

- viditelné záření

- infračervené záření

- radiové záření

bílé předměty se jeví bíle, protože je ozařuje světlo. Černé předměty pohlcují záření

základní barvy:

žlutá, modrá, červená

podvojné barvy:

zelená, fialová, oranžová

 

světlá

 

Modrá -> kobaltová modř = valéry

tmavá

 

 

 

Valér = světlostní stupeň – množství světla v barevné hmotě, jde o poměr bílé a celé té barevné hmoty, nebo poměr černé a celé té barevné hmoty

Sytost = poměr šedé a barevné složky

Pasta = hustá barva – tempery

Lazury = řídké barvy – vodové

Barva = pigment + pojítko (olej, terpentýna)

 

Hodnocení referátu Teorie barev

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  28. prosinec 2012
  6 009×
  413 slov

Komentáře k referátu Teorie barev