Největší ze všech italských operních skladatelů byl Giuseppe Verdi, který se dožil 87 let. Jeho dlouhá a plodná kariéra začala operou Oberto (1830) a byla ukončena operou Falstaff (1893). Giuseppe Verdi byl synem chudého vesničana, ale měl štěstí, proto že našel bohatého mecenáše, který mu platil studia. Jenže na konzervatoři v Miláně prohlásili, ža nemá dostatečný talent, aby ho mohli přijmout. Verdi pak musel studovat u soukromého učitele a studium střídat s prací.
Když mu kariéra skladatele přece jen začala vycházet, ztratil Verdi najednou odvahu komponovat, protože jedno jeho dílo bylo špatně přijato. V zápětí ho také zasáhla smrt ženy a dvou dětí,. Nějakou dobu se zdálo že komponování vzdá, ale potom mu přítel producent ukázal výtisk libreta (operního textu) Nabucca. Nadšený Verdi složil operu, která měla premiéru v roce 1842. Úspěch si získala především část „Va pensiero“ vyjadřující pocity židů během babylonského uvěznění. Italové přijali tuto část jako odkaz k situaci ve vlastní zemi, protože byli pod nadvládou Rakušanů. Podobné zašifrované vlastenecké scény se potom objevovali i v dalších Verdiho operách.
Nejznámější opery:
V 50. letech 19. století napsal Verdi své nejpopulárnější opery: Rigoletto (1851), Trubadúr (1853) a La traviata (1853), ve kterých kombinuje melodickou vynalézavost s dramatickým nábojem. Další velké Verdiho opery jsou Aida (1871) a dvě díla završující práci v pozdním věku, obě inspirovaná Shakespearem, Othello (1877) a Falstaff (1893). Verdiho plnokrevný romantismus a nadživotní charaktery vládly jevištím mnoho po let, ale v roce 1890 se objevil nový směr. Byl známí jako realismus a odlišoval se zejména tím, že hlavní postavy ztělesňovali sedláci a obyčejní lidé. Skutečné příběhy byli nahrazovány velkými city, dramatickým napětím a krutostí.
Nejznámější díla tohoto směru jsou dvě krátké opery hrané často společně: Sedlák kavalír (1890) a Komedianti (1892). Oba tyto příběhy končí násilím. Opera komedianti má obzvlášť zajímavou zápletku, v níž hlavní postavy účinkují ve hře (hra ve hře), která odráží jejich vlastní situaci a dovede je ke skutečným tragédiím přímo před očima nic netušících diváků.
28. prosinec 2012
6 098×
324 slov