Sienkiewicz, Henryk - Quo Vadis

Historický román z 19. stol., zprvu vydáván časopisecky, později vyšel jako kniha, polský autor líčí milostný příběh na pozadí krutovlády císaře Nerona, velmi se zaobírá líčením nálad a pocitů, myšlenkových pochodů, podrobně dokladu duševní změnu Vinicia, jeho postupný přechod od atheismu (nevěřil ani v římské bohy) ke křesťanství, autor chce nabudit dojem nezaujatosti, ale události si přizpůsobuje, snaží se vysvětlit víru pro své současníky na historickém románu, kde ukazuje jak má víra vypadat, co vlastně víra představuje a ukazuje Boha jako nadpřirozenou mystickou sílu a ne osobu, snaží se vysvětlit velmi podrobně chování a jednání kladných postav, záporné postavy nepřímo odsuzuje => subjektivita, snaží se do jisté míry držet skutečných událostí.
Děj: Petronius je vlivným estétem u dvora císaře Nerona, má synovce Vinicia, který vrátivší se z války se staví u Aulů, kteří ho mile přijmou a zde potká krásnou Lygii, dceru Lýdského krále a římské rukojmí. Zamiluje se a žádá Petronia a pomoc, ten domůže na císaři její odejmutí od Aulů a chce ji poslat k Viniciovy, ten se na jedné hostině opije a Lygie se ho poleká, když ji nesou k Viniciovy, její velice silný otrok Ursus osvobodí, Vinicius šílí a najme si slídiče Chilóna, když Lygii najde, chce ji unést s Krotonovou pomocí, ale Ursus Krotóna zabije a Vinicia zraní, ten je šokován zjištěním, že ho nezabil a diví se pohostinnosti, zjistí, že Lygie je křesťanka a když se mu znovu ztratí, chce se dozvědět o křesťanství, zprvu si myslí, že ho Lygie kvůli Kristu nemiluje, ale postupně ji začne chápat, při jedné cestě s caesarem, kde Nero, který je šílený a naivní básník a státnictví ho nezajímá, nechá zapálit Řím, aby dostal námět pro dokonalou báseň. Vinicius když se to doví spěchá do Říma, kde hledá Lygii, ta je v bezpečí, nechá se pokřtít, Nero se zalekne nespokojenosti lidu a hledá, na koho vinu svést, Petroniův úhlavní nepřítel Tigellinus vnukne caesarovi nápad, že to křesťané, Petronius se svou obratnou řečí pokusí caesara přesvědčit aby to nedělal, musí použít odvážné výrazy, prohraje a pochopí, že musí zemřít, začíná zatýkání křesťanů, které Chilón prozrazuje, Petronius je znechucen ačkoli se rád pohybuje v neřestném Římě a odmítá křesťanskou víru, Kristovu existenci nepopírá, Lygie je také zatčena, protože Neronova manželka ji nesnáší, ve vězení se Vinicius smíří s její smrtí, křesťané jsou házeni lvům nebo upalováni na křížích, Chilón při pohledu na hořící oběti na kříži se obrátí ke křesťanství a urazí císaře a prozradí, že on zapálil město, Ursus vysvobodí Lygii uvázanou na rohy býka, stene se miláčkem davu, caesar donucen dát jim milost, milenci odjíždějí na venkov, Petronius donucen odjet na venkov s caesarem a chápe, že se jedná o rozsudek smrti, když mu caesar poručí tam počkat na další rozkazy zatímco on se vrací do Říma, Petronius uspořádá hostinu, na které se nepokrytě všichni baví, přečte jim dopis, který poslal caesarovi, ve kterém píše pravdu, co si všichni o caesarovi myslí, pak spáchá se svou milenkou sebevraždu.
Velké citáty:
„Kdo uměl žít, musí umět i zemřít.“
Petronius po prohraném pokusu o záchranu
křesťanů, kdy chápe, že musí zemřít.
„Choval jsem si hada na prsou“
Caesar Nero, když se mu Tigellinus vzepřel
a pohrozil mu vzpourou pretoriánů.

Hodnocení čtenářského deníku Sienkiewicz, Henryk - Quo Vadis

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  5. červenec 2008
  4 512×
  528 slov

Komentáře k čtenářskému deníku Sienkiewicz, Henryk - Quo Vadis