Přehled sociální filosofie

  • Konfúcius – člověk by se neměl odvracet od ostatních
  • „Chovej se k druhým lidem jak chceš aby se oni chovali k tobě, dobro oplácej dobrem, zlo oplácej spravedlivě.“
  • základem hodnot je úcta k člověku a upřímné jednání
  • základem státu by měla být rodina (vztahy v ní na základě úcty)

Platon

  • kritizoval některé státní útvary
    • oligarchie (vláda bohatých)
      • vládnout i když tomu nerozumí
      • bohatí x chudým
    • demokracie
      • chudí se dostávají k moci, neomezená
      • svoboda projevu a chování, všichni jsou si rovni (neúcta ke stáří)
    • tyranie
      • vládne 1 osoba, podporovaná velkou masou obyvatel, která je vládci oddaná
  • ideálním státem je sofokracie (vláda moudrých) - „filozof na trůně“
  • měl by být tvořen 3 vrstvami:
    1. vládci = moudrost
    2. strážci = statečnost
    3. řemeslníci = umírněnost, ekonomicky činní

Aristoteles

  • člověk je zoon politikon neboli tvor společenský, potřebuje společnost druhých lidí,
  • k tomu aby se rozvíjel a stal se z něj ctnostný člověk
  • nelze vytvořit ideální ústavu
    • protože ústavy by měla zohledňovat historický a kulturní
    • vývoj státu, zákony by to měly respektovat a měly by
    • umožňovat individuální život jedince
  • stát by měl být postaven na ctnostech a zdatnostech
  • nejdůležitější je rodina, umožňuje člověku aby se zdokonaloval a rozvíjel

T. Akvinský

  • člověk je zoon politikon, potřebuje žít ve společnosti
  • bůh stvořil člověka a dal mu duši, ta se projevuje rozumem
  • ideální státní zřízení je monarchie
    • přirozená, daná od boha
    • je dáno kdo je chudý a bohatý
    • monarcha je povinen pečovat o blaho státu, má být spravedlivý a vést ostatní k ctnostnému životu
    • církev nemá zasahovat do vlády, má se pouze starat o duše lidí

Francis Bacon

  • Nová Atlantida - „Vědení je moc“
    • v čele státu by měli stát vědci
    • důležitá je mezinárodní výměna a spolupráce

Nicollo Machiavelli

  • Florencie – roztříštěné městské státy – 2 rody: Borgiové a Medici
    • chtěl se zavděčit Lorentzovi Medicimu → napsal knihu Vladař
    • ale stejně nebyl přijat a úřad o který se ucházel nezískal
  • Vladař
    • 2 hlavní témata – jak získat moc a jak si ji udržet
    • chtěl, aby Lorentzo sjednotil Itálii podle vzoru římského impéria
    • (Antika) → silný stát, hospodářsky samostatný, aby mohl čelit ostatním silným státům
    • získání moci:
      1. dědičně
      2. zisk nového území
    • koncepce diktatury a pragmatického uspořádání státu

Hugo Grotius

  • holandský teolog, právník
  • zakladatel koncepce mezinárodního práva
  • koncepce přirozeného práva – vychází z lidské přirozenosti, dobro je pro člověka přirozené, rodí se s ním (daimonion – Sokrates)
    • člověk je dobrý, koná dobro protože ví co je dobré, potřeba minimálního zásahu ze strany státu, přirozené právo není vždy platné, je pouze v rovině ideálů (cílů), ke kterým chování člověka spěje
    • → koncepce společenské smlouvy mimo stát – vyústí v demokratický systém

Thomas Hobbes

  • zasahuje i do baroka
  • Leviatan (biblická mořská příšera) – koncepce společenské smlouvy uvnitř státu
    • na jedné straně panovník - reprezentoval stát a byl povinen chránit lid
    • na druhé straně lid – nemusí bojovat, zajišťuje si obživu, musí bezmezně respektovat panovníka
    • stát je nejvyšší, nejdůležutější, je absolutno
    • stát není dílem božím, ale účelovým uspořádáním lidí, účelem státu je obrana – vychází z názoru že lidé potřebovali obsadit nějaké území na kterém by se usadili ale museli si ho bránit
    • princip homo homini lupus (člověk člověku vlkem)
      • předspolečenské období (před vytvořením států)
      • přežije nejsilnější, přežít znamená bojovat, a proto aby se všichni nepobili vznikly státy

Thomas Moore (Morus)

  • přelom 15. a 16. století, Anglie
  • dílo: O nejlepším stavu státu a ostrově Utopia

Thomasso Campanella

  • přelom 16. a 17. století, Itálie
  • dílo: Sluneční stát
  • duchovní otci (předchůdci) koncepce socialistického (komunistického) uspořádání společnosti
    • konec vykořisťování obyvatel, společné vlastnictví a společná práce,
    • volný přístup ke vzdělání pro každého → zaopatření ve stáří a nemoci

John Locke

  • koncepce státu a společenské smlouvy – vychází z koncepce přirozeného práva
  • rodíme se s přirozenými právy a ty nám nemůže nikdo vzít: svoboda, rovnost, právo vlastnit majetek
  • stát by měl dbát na dodržování lidských práv a při poručování by měly následovat sankce
  • ideální formou je konstituční monarchie – konstituce jsou zákony, které omezují svobodu na základě lidu
  • rozdělil moc do 2 složek → zákonodárná a výkonná
    • + lid má právo smlouvu vypovědět, pokud panovník nevykonává svou funkci, má tedy právo panovníka sesadit

Ch. L. Montesquieau

  • koncepce společenské smlouvy
  • přidává složku nezávislých soudů ke 2 složkám od Locka
  • pro tvorbu zákonů – je rozhodující je celkový vývoj státu a a forma společenského uspořádání, panovník nemůže libovolně měnit zákony
  • neexistuje ideální koncepce státu, panovník má být volený lidem

J.J. Rousseau

  • pochází od něj pojmenování „koncepce společenské smlouvy“
  • souhlasí s Lockem a Montesquiem – 3 nezávislé složky moci ve státě
  • na prvním místě je přirozená lidská svoboda
  • stát je určitá forma násilí (omezení) na právech člověka, ale je to nutná míra násilí proto, aby nenastalo bezvládí
  • panovník nemůže tvořit zákony, mohou být vytvořeny pouze většinovým hlasováním

I. Kant

  • Nauka o právech
    • státní právo
      • souhlasil s koncepcí společenské smlouvy, 3 nezávislými složkami moci a občanskou svobodou
      • - nesouhlasil s právem lidu svrhnout panovníka
    • mezinárodní právo – na prvním místě je mír, neřešit konflikty válkou

Hodnocení referátu Přehled sociální filosofie

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  18. srpen 2017
  900×
  812 slov

Komentáře k referátu Přehled sociální filosofie