Psychologie jako věda

  • psyché (duše) + logos (věda)
  • v 19. století se vydělila z filozofie (Darwinova evoluční teorie)
  • interdisciplinární věda = věda mezioborová, spolupracuje s dalšími věd. disciplínami (biologie, antropologie, filozofie, sociologie)
  • psychologie = věda zabývající se všemi psychickými procesy a chováním člověka
  • chce porozumět chování, jednání a prožívání člověka
  • psychika - neustále se vyvíjí od narození až po smrt
  • k vývoji psychiky člověk potřebuje neustálé podněty

Pojmy užívané v psychologii:

  • Osobnost - soubor jedinečných a neopakovatelných fyzických a psychických vlastností
  • Chování
    • vnější projevy, jak vystupujeme navenek
    • reakce na prožitek
  • Prožívání - emoce, vnitřní projevy
  • Jednání - způsob chování, jak jednáme v určitých situacích
  • Vědomí
    • to, co si teď uvědomujeme, momentálně prožíváme
    • stav duše
  • Podvědomí
    • to, co jsme prožili, ale momentálně si to neuvědomujeme
    • můžeme vůlí vyvolat
  • Nevědomí
    • hluboko v nás
    • vůlí nemůžeme vyvolat

Dějiny psychologie

Předvědecké období

Východní tradice

  • Indie
    • Hinduismus
      • víra v mnoho bohů (Višnu, Šiva)
      • védy = písemnosti dochované do dnešní doby
      • upanišády = filozoficko - literární památky
      • myšlenka BRAHMA - ÁTMAN (duše světa a člověka)
      • víra v REINKARNACI = víra, že duše se mohou převtělovat; dobré skutky vedou k postoupení do vyšší kasty
      • MÓKŠA = spasení
    • Buddhismus
      • zakladatelem Siddhartha Gautama
      • učení o NE – JÁ = budha řekl, že člověk se skládáz 5 elementů (tělesnost, vnímání, myšlení, cítění a charakter
      • NIRVÁNA = spasení
      • TRIPITAKA = 3 koše rozprav; nejstarší text
      • Jóga - cílem je správné usměrnění energie
        • ASKEZE = odříkání
  • Čína
    • Lao – C`
      • učení o ČCHI = tok energie, která dává člověku život
      • TAO = nepochopitelno
    • Konfúcius
      • princip ušlechtilosti a povinnosti
      • JING = slabý prvek; klid a temno
      • JANG = silný prvek; pohyb a život

Antické Řecko

  • každý se zaměřuje na duši
  • Platón (427 – 347 př. n. l.)
    • zkoumá podstatu, která dává životu smysl
    • člověk je vězením duše, která se snaží dostat k ideji
    • ideje existují mimo náš svět; jsou nesmrtelné
  • Aristoteles (384 – 322 př. n. l.)
    • navazuje na Platóna
    • napsal spis „O Duši“ (PERI PSYCHÉ)
      • 1. písemný doklad
      • dělení duše
        • vegetativní – výživa a růst
        • sensitivní - vnímání cítění
        • rozumová - myšlení
  • Galenos - lékař
  • Hypokratés
    • lékař, který se jako první zabývá psychologií
    • vytvořil teorii o temperamentu
    • člověk má v těle základní tělní tekutiny, podle toho, která převládá rozdělil lidi do 4 skupin:
      • krev - sangvinik (přátelský, extrovert, nestálý) - oheň
      • žluč - cholerik (vznětlivý) - vzduch
      • hlen - flegmatik (pomalý, apatický) - voda
      • černá žluč - melancholik (snílek) - země

Středověk

  • moudrost ustupuje a prosazuje se poslušnost a pracovitost jako rozvoj duchovní stránky
  • snahou bylo vytvořit poslušné a věřící; nebylo místo pro emoce
  • Sv. Augustin
    • snaží se podívat na svůj život v budoucnu
    • snaha o očištění duše a možnost přiblížit se k Bohu
  • Tomáš Akvinský
    • duši rozdělil na tělesnou a duchovní
    • přemýšlí o citech

Novověk

  • vědecké vnímání (vše musí být ověřeno)
  • R. Descartes (1596-1650)
    • zkoumal vědomí
    • dualismus - uznává dva principy
    • tělo a duše (tu má pouze člověk a je stvořená Bohem)
  • John Locke (1632-1704)
    • metoda introspekce = pozorování sebe sama; nahlédnout sám do sebe
    • děje jsou vnitřní a vnější
    • člověk se rodí jako „TABULA RASA“ - nepopsaný bílý list papíru a v průběhu života se popisuje
    • sensualismus „ Nic není v mysli, co neprošlo smysly“
  • G. W. Leibniz (1646-1716)
    • monáda = bytí je v nás samotných
  • Wilhelm Wundt (1832-1920)
    • 1879 založil první psych. laboratoř v Libsku → psychologie se začíná datovat
    • zavádí elementární introspektivní psychologii (experimentální)
    • element = myšlenka, představa, pocit, vjem
    • introspekce = pozorování sebe sama
    • předmětem studia je psychika
    • každou část psychiky je nutné zkoumat jednotlivě
    • zavedl psychologický experiment jako metodu
  • I. P. Pavlov

Směry psychologie

Vývoj směrů psychologie

1. období

Směry psychologie
Experimentální psychologie (Wundt) Gestaltismus Psychoanalýza (Freud) Behaviorismus
   
  Kognitivní psychologie Neopsychoanalýza (Jung, Adler)  
Jsme schopni si uvědomit jednotlivě nebo v celku Nevědomí Chování

2. období

  • po 2. světové válce
  • humanistická psychologie - zaměření na praxi

Jednotlivé směry psychologie

Humanistická psychologie

  • zaměřuje se na identitu a seberealizaci člověka, která je v dnešní době potlačována
  • úkolem je pomoc člověku v praktických a náročných životních situacích
  • C. Rogers, A. Maslow, Ch. Bűhlerová
  • ovlivněna filozofií, navazuje na neopsychoanalýzu)
  • zabývá se prožíváním (prožitky člověka)
  • zkoumá hodnoty lidské existence – ptá se po smyslu života
  • kritizuje asocianismus a behaviorismus z přílišné vědeckosti (vidí člověka jako živočicha,stroj)
  • potřeba humanizovat okolí člověka aby nepotlačoval svou identitu, individualitu - vede k poruchám
  • představitel - Viktor Emanuel Frankl
    • zakladatel logoterapie (postup při léčení neurotiků –pomoc v nalezení (nového) smyslu života)
  • KBT = kognitivně behaviorální terapie - poznání problému do hloubky a následné přeučení dosavadního chování
  • rogeriánská - každý ví, co je pro něj nejlepší
  • rodinná - Ch. Bűhlerová

Transpersonální psychologie

  • směr nejnovější a není zcela uznáván
  • zabývá se mimořádnými stavy lidského vědomí (drogy, alkohol, holotropní dýchání)
  • Stanislav Grof
    • Američan českého původu
    • experimentoval s LSD

Psychoanalýza

  • předmětem psychoanalýzy jsou především příčiny našeho chování a prožívání
  • potřeby, pudy, motivy
  • → psychoanalýza se zabývá podvědomím (nevědomím)
  • zakladatelem je Sigmund Freud
  • Zikmund Freud (1856-1939)
    • narozen v Příboru na Moravě
    • odstěhoval se do Vídně, kde vystudoval
    • lékař a psychiatr
    • zaměřil se na výzkum mozku pod vlivem kokainu
    • hypno-analýza se nedá vždy aplikovat, proto hledá jiná řešení jak se dostat do podvědomí
    • nic se neděje náhodně, vše je ovlivněno sexuálním pudem (libido) → libidní energie = vše, co nás ovlivňuje vychází ze sexuálního pudu
    • přichází s termínem nevědomí:
      • zážitky z minulosti (špatné)
      • málo intenzivní zážitky
      • zapomenuté zážitky
      • „Freude, Freude, stejně na tě dojde“ - přeřeky
      • jsou důkazem nevědomí

Neopsychoanalýza

  • na člověka působí více vlivů, ne jenom libido
  • Karl Gustav Jung - žák Freuda
  • zabýval se nevědomím, rozdělil ho na 2 vrstvy
    • Archeotypní model psychiky: - obal – individuální nevědomí
      • jádro – kolektivní nevědomí
  • Alfréd Adler
    • žák Freuda
    • nejsilnější v nevědomí je touha po moci
    • ti, co nemají touhu po moci trpí komplexi
    • zabýval se jedináčky a neurózami

Behaviorismus

  • vznikl v USA
  • psychologicky relevantní je pouze naše chování, pouze to můžeme objektivně pozorovat
  • „Black box“
    • to, co je v černé skřínce nás nezajímá
    • pudy a všechno zděděné je uzamknuté
    • můžeme sledovat pouze vstupy a výstupy (podnět – reakce)
  • předmětem zkoumání - pouhé chování jedince X prožívání subjektivní, nevědecké
  • člověk je souborem naučeného
  • → používá určité modely chování
  • metodou je především experiment (pokus) a pozorování
  • zapomína na svobodnou vůli člověka – kritika dává za vznik neobehaviorismu
  • John B. Watson
    • „Dejte mi deset dětí a já je vychovám“
    • vědomí i nevědomí existuje, ale nedá se objektivně zkoumat

Neobehaviorismus

  • navazuje na behaviorismus
  • důležitá je pro nás i „Black box“
  • B. F. Skinner
    • různé vlivy ovlivňují naše chování pozitivně i negativně
    • zakladatel programového vyučování
  • Lee Thorndike
    • programové vyučování (máme 2 tlačítka na rozhodování, správná odpověď → jdeme dál; špatná odpověď → nápověda)

Gestaltismus

  • tvarová (celostní) psychologie
  • navazuje na Wundta a experimentální psychologii
  • jednotlivé elementy se sdružují (= asociace) → psychiku zkoumáme jako celek
  • v Berlíně založena druhá laboratoř
  • M. Wertheimer - psychika tvořena elementy
  • W Köhler

Kognitivní psychologie

  • sebereflexivní psychologie
  • obohacuje a rozšiřuje gestaltismus
  • vytváříme si vnitřní obrazy (modely) světa, ve kterém žijeme
  • vychází z vnímání světa
  • George A. Kelly - zabývá se psychikou, co se děje mezi podnětem a reakcí na podnět

Reflexologie

  • I.P.Pavlov - zabýval se zkoumáním reflexů
  • reflex = reakce na podnět:
    • podmíněné
    • nepodmíněné = instinkt
      • nejsou naučené

Psychologické disciplíny

Teoretické disciplíny

  • zkoumají a popisují všechny psychické jevy

Základní (obecné):

  1. Obecná psychologie
    • hledá obecné zákonitosti vývoje psychiky
    • slouží jako psychologický slovník
    • zabývá se nejzákladnějšími poznatky a problémy psychiky
  2. Vývojová psychologie
    • zkoumá vývoj psychiky člověka
    • a) ontogenetická - vývoj od početí po smrt
    • b) fylogenetická - vývoj člověka jako biologický druh
  3. Psychopatologie
    • zkoumá chování člověka s normální psychikou při nenormální situaci
    • zabývá se psychickými jevy, které jsou abnormní (deprese, neuróza)
  4. Psychologie osobnosti
    • obecně popisuje strukturu osobnostních vlastností
    • zabývá se člověkem, jeho projevy a fungováním (schopnost myšlení, píle, cílevědomost)
  5. Psychologická metodologie
    • metody a teorie výzkumu
    • metody používané jako diagnostické

Speciální:

  1. Biopsychologie
    • biologická podmíněnost psychiky člověka
    • biologické faktory, které ovlivňují naši psychiku (zdraví, bolest, pudy, žlázy s vnitřní sekrecí)
  2. Zoopsychologie
    • zkoumá psychiku zvířat
    • pokusy na zvířatech (I.P. Pavlov)
  3. Patopsychologie
    • zabývá se psychikou člověka v patologických situacích
    • jak může poškození těla měnit naši psychiku
  4. Sociální psychologie
    • obecně se zabývá vztahy mezi lidmi a jejich prostředí
    • co a jak působí na jedince ovlivněného jiným jedincem (dominantní matka, krutý otec)
  5. Diferenciální psychologie
    • srovnávací
    • zabývá se tím, co je běžné (rozdíl mezi mužem a ženou, rozdíl v kultuře, rozdíl ve věku)
  6. Psychofyzika
    • zkoumá vztah fyziky a psychiky (třes rukou, zrychlený tep)

Aplikované disciplíny

  • popisuje teoretické poznatky v praxi
  1. Pedagogická psychologie
    • jak by se měl učitel chovat k žákům a naopak
    • zabývá se psychikou v pedagogicko-poradenském ústavu
    • zkoumá metody učení, poruchy učení a jak s nimi pracovat
  2. Poradenská psychologie
    • snaží se pomoc člověku v životních situacích, prevence před obtížemi
    • rodinné poradny, krizová centra, linky bezpečí, pedagogicko-psychologické poradny, pracovní poradny…
  3. Pracovní psychologie
    • zabývá se psychikou člověka v pracovním prostředí
    • studuje, co člověka při práci ovlivňuje, narušuje vztahy na pracovišti…
  4. Inženýrská psychologie
    • zabývá se vztahem člověk a stroj
    • jak by měla být zařízení konstruována, aby neodváděla pozornost člověka od práce, neomezovalo pracovní výkon člověka
  5. Forézní psychologie
    • soudní, kriminální psychologie
    • jak lidskou psychiku ovlivňuje trestní řízení, vězení
    • provádí se psych. profil pachatele - proč čin spáchal, zda mluví pravdu
  6. Psychologie sportu
    • vztah trenéra a svěřence
    • jak být nejlepší, věřit si, neobviňovat se při neúspěchu
  7. Psychologie kultury
    • jak naši psychiku ovlivňuje kultura
  8. Vojenská psychologie
    • psychika v náročných bojových situacích, manipulace se zbraněmi, šikana
  9. Klinická psychologie
    • kline = lůžko
    • vztah lékař a pacient
    • zabývá se člověkem upoutaným na lůžko, psychickými poruchami a nemocemi
    • snaží se o diagnostiku, léčení, terapie a prevenci
  10. Psychologie trhu
    • jak reklamy působí na psychiku člověka

Metody zkoumání psychiky

Experiment (= pokus)

  • představitel Wundt
  • výzkumná metoda
  • měření psychických faktorů v závislosti na změnách podmínek
  • měří se nějaký faktor psychiky (př. paměť)
  • laboratorní experiment
    • měří se pomocí přístrojů v laboratoři (př. sexuální orientace)
  • terénní experiment
    • měří se v běžném prostředí, aby byly zachovány stejné podmínky
    • objektivnější
    • stačí pouze tužka a papír
  • přirozený experiment
    • nemožné použít předcházející, aby nedošlo ke zkreslení
    • nutné vytvořit takové prostředí, aby si sledovaný člověk nevšiml, že je součástí experimentu (př. malé děti, mentálně postižení)

Pozorování

  • doplňková metoda
  • extrospekce - pozorování druhých
  • introspekce - pozorování sebe sama
  • subjektivní
  • využívá v individuální praxi
  • důležitý je záznam a vyhodnocení výzkumu

Sociometrická metoda

  • měření vztahů ve skupině
  • výzkum prováděn pomocí dotazníku
  • provádí se v sociální nebo pracovní psychologii

Dotazníková metoda

Anamnéza (= vzpomínání)

  • kvalitativní metoda
  • zjišťuje, co se člověku v minulosti stalo a jak to ovlivnilo současnost (př. u lékaře, manželská poradna)

Rozhovor (= interview)

  • kvalitativní metoda
  • provádí se na jednotlivci, diádě nebo malé skupině lidí
  • Druhy rozhovoru
    • řízený (= standardizovaný)
      • otázky jsou předem dané, stejně formulované a ve stejném pořadí
      • nepodávají se žádné doplňující informace
    • volný
      • dané je pouze téma, které se musí zachovat
      • připravená struktura
      • většinou individuální

Dotazník

  • kvantitativní statistická metoda
  • důležitý předvýzkum = dotazník pro malou skupinu lidí, aby se se zjistily nedostatky
  • psaný rozhovor, podrobnější, více otázek
  • důležitá formulace otázek, aby je dotazovaní pochopili a správně odpověděli
  • musí být reprezentativní vzorek = výběr skupiny lidí, na kterých je výzkum prováděn
  • umožňuje získání velkého množství údajů v krátké době
  • Forma otázek:
    • otevřené - mohou být volné dlouhé odpovědi
      • těžké ke zpracování
    • uzavřené - odpověď se vybírá z nabídky odpovědí
      • seřazeno ve škále odpovědí (2 a více možností)
  • Konstrukce dotazníku:
    • na začátek úvodní slovo (kdo a proč to dělá)
    • demografické údaje (muž/žena, město, věk, počet dětí...)
    • otázky týkající se šetření - nesmí být náhodné

Anketa

  • obsahuje méně otázek (obvykle 1-3)
  • slouží k rychlému získání názorů
  • nemusí být reprezentativní vzorek, je jedno kdo odpovídá

Psychologický rozbor činností

  • doplňková metoda
  • používá se u lidí, kteří neumí říci svůj názor
  • rozbor písma, sledování výtvarné aktivity (použité barvy, tvary, ohraničení…)

Životopisné (= longitudinální)

  • dlouhodobé sledování (př. vývoj rodiny a jejich vztahů)

Testy (= zkoušky)

  • slouží k diagnostice = zjišťování psychických kvalit určovaných normou (srovnáním)
  • používá se pro měření (př. vlastnosti, paměť, kvalita myšlení)
  • standardizované testy = testy používané kvalifikovaným odborníkem
  • výsledky jsou prověřené na velkém počtu lidí

Hodnocení referátu Psychologie jako věda

Líbila se ti práce?

Podrobnosti

  8. září 2017
  1 286×
  1912 slov

Komentáře k referátu Psychologie jako věda